Reklamer er den mest ærlige form for kommunikation. Ingen kan være i tvivl om budskabet: Køb produktet!
Det er rigtigt. Og forkert. For der er masser af manipulation og skjulte strategier i reklamer. Nok hopper vi ikke længere på fallossymboler forklædt som colaflasker, men når et urfirma scorer kassen med en morbid selvmordskampagne, er der stadig rigtig god grund til at undersøge reklamernes indhold og virkemidler.
Rekamer er altid mere end bare reklamer. De er et spejl af tiden, ligesom de selv er med til at skabe tiden. Påvirkningen går begge veje. Og grænsen mellem reklame og virkelighed bliver stadigt sværere at trække, når DSB-Harry dukker op til den lokale byfest, og rødderne i skolegården laver sherifstjerner og siger "jeg ka' it' hitte ud a'et" med Polle-dialekt.
Reklamer har på godt og ondt en enorm betydning. Hvad skal vi mene om Benetton, der sælger tøj med et autentisk pressefoto af bådflygtninge, som kæmper for livet? Politisk kunst eller pinlig spekulation?
Hvis vi skal forstå tidens reklamer, kræves flere indfaldsvinkler. Vi taler vi med filminstruktøren Søren Fauli, som har overhalet mediet indenom og sat sit helt personlige præg på reklamerne. Vi dykker ind i hovedet på en reklamemand, mens han udtænker en fiktiv reklamekampagne for B&O. Vi diskuterer børnereklamers skadelighed, og vi studerer ølreklamer i tre årtier.
Er reklamerne et koncentrat af vores drømme, eller viser de reklameverdenens drømme om sig selv? Døm selv!
Annonce
Relevante artikler
Medieombudsmand skal gå efter influencere
Kulturministeren har indgået en aftale om en ny medieombudsmand, som får vidtgående beføjelser over for alternative medieaktører, men mindre over for etablerede medier.
Nr. 10 på top 10
Fuck jeg elsker dig
En af Kaspers særheder bliver for meget for Mie.
Mest læste
Magasin · oktober 2025
Ekko#99
På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten