Nyhed
10. juli 2018
Refns streamingtjeneste går i luften
”God-smag-kunst er kreativitetens største fjende,” siger Nicolas Winding Refn, der nu slår et generøst slag for sjældne kultfilm, som er alt andet end god smag. Foto | Jan Buus

Refns streamingtjeneste går i luften

”Et ukontrolleret sted med et vidunderligt kaos,” kalder Nicolas Winding Refn sin nye hjemmeside, hvor han fra denne måned vil vise kultfilm gratis.

Af Mikkel Krebs Behnke

Vi kunne sidste år fortælle nyheden om Nicolas Winding Refns streamingtjeneste byNWR.com, der efter planen ville blive lanceret i februar i år. 

Det skete imidlertid ikke, men nu fortæller den verdenskendte danske instruktør, at tjenesten går i luften i denne måned. På siden vil det blive muligt at se sjældne kultfilm ganske gratis. 

”En kulturel motorvej,” kalder Nicolas Winding Refn siden i et indlæg i The Guardian. 

”Jeg vil gerne have, at det her bliver et ukontrolleret sted med et vidunderligt kaos, hvor alle kan skabe deres eget univers og er frie til at have deres egen holdning uden at blive overvåget af store firmaer,” fortsætter instruktøren i den engelske avis The Guardian. 

Refn har gennem de seneste år købt og restaureret gamle film som en hobby, og til sidst opstod spørgsmål om, hvad han skulle gøre med dem. 

”Jeg indså, at jeg burde dele dem gratis, og så etablerede jeg en hjemmeside, hvor de kunne streames,” skriver han og fortsætter:

”Der er ingen hage. Der er ingen, der forsøger at sælge noget. Brug det eller lad være.”

Dystopisk mareridt
Nicolas Winding Refn løfter lidt af sløret for, hvilke film han vil vise. 

Det drejer sig blandt andet om kultfilm fra 60’erne og 70’erne. Titler som Night Tide, hvor Dennis Hopper bliver forelsket i en jomfru, lavbudget-gyseren The Nest of the Cuckoo Birds, den religiøse propagandafilm The Burning Hell og kvinde-kupdramaet Hot Thrills and Warm Thrills vil være på plakaten. 

Den nye streamingtjeneste er ikke kun skabt, fordi Refn på hobby-basis er begyndt at restaurere. Den er også blevet til i lyset af det politiske klima i USA, der ifølge instruktøren føles som et dystopisk mareridt. 

”Amerika har altid haft en tendens til at hælde mod det dramatiske, men med Trump som en vanvidshåndgranat har hysteriet nået nye højder,” skriver Refn og tilføjer: ”Det er skræmmende, men det er også spændende.” 

”Donald Trump blev valgt på løftet om, at han ville gøre USA stort igen. Ældre vælgere skyndte sig at gribe chancen for at kunne vende tilbage til et bekvemt eventyr. Men det er ikke de samme mennesker, der skal arve landet og samle nationen. Og fortiden var vel ikke nær så skræmmende.” 

Ikke god-smag-kunst
I tider som disse er Nicolas Winding Refns modsvar at rykke folk ud af deres trygge rammer. 

”Hvad der er brug for er kunst: god udfordrende kunst, ikke god-smag-kunst, som er kreativitetens største fjende. Film er blevet som kinesisk mad: Det giver dig billig og hurtig nydelse, som en orgasme, men det er ikke særligt sundt eller interessant.” 

”Jeg håber, at min side vil inspirere folk til at se verden på en anderledes måde,” skriver Refn.

Scene: Hot Thrills and Warm Thrills

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten