Nyhed
24. juni 2013
Producer i spidsen for Københavns Filmfond
Thomas Gammeltoft er som producer i gang med nye film af Per Fly og Henrik Ruben Geanz. Fra 1. september er han administrerende direktør for Københavns Filmfond. Foto | Københavns Filmfond

Producer i spidsen for Københavns Filmfond

En af dansk films mest erfarne producere, Thomas Gammeltoft, skal trække internationale film til hovedstaden som ny direktør for Københavns Filmfond.

Af Jacob Ludvigsen

Københavns Filmfond havde en omdiskuteret og lettere turbulent fødsel, før det i januar i år stod klart, at den ville blive en realitet.

Og 1. september går arbejdet så for alvor løs for at trække internationale film- og tv-produktioner til hovedstaden for at sætte gang i hjulene i den kreative industri.

Her sætter Københavns Filmfonds første direktør sig nemlig til rette i sædet, og det bliver produceren Thomas Gammeltoft, der får hovedansvaret for, at fonden bliver en succes.

I gang med Genz på amerikansk
Thomas Gammeltoft er især kendt for sit partnerskab med Henrik Ruben Genz, hvis film lige fra Kinamand over Frygtelig lykkelig til Undskyld jeg forstyrrer han har produceret.

Det gjorde han i sit eget selskab, Fine & Mellow, hvor han var administrerende direktør i ti år. I 2011 kom selskabet ind under det internationale produktionshus Eyeworks, hvor Thomas Gammeltoft frem til september er kreativ direktør.

Gammeltoft har også produceret film som En kort en lang, Rembrandt og Tintin et moi. Aktuelt er han dansk co-producer på Per Flys kommende Monica Z og Henrik Ruben Genz’ amerikanske remake af Frygtelig lykkelig, Good People.

38 millioner til rådighed
Københavns Filmfond kom første gang i vælten, da medier kunne fortælle, at Woody Allen ville lave en film i København. Det viste sig at være en and, og nogle gættede på, at rygtet mest af alt tjente til at skaffe penge og politisk velvilje til fonden.

Siden så fondens skæbne usikker ud, fordi staten ikke ville poste de sidste fem millioner kroner i, så pengekassen ville være på de 40 millioner kroner, kulturborgmester Pia Allerslev vurderede var en forudsætning for succes.

Det lykkedes dog alligevel at få fonden stablet på benene, og nu har den da også skrabet i alt 38 millioner kroner sammen.

Længe ventet fond
Pengene er erhvervs- og ikke kunststøtte, og det entydige mål er således at skabe økonomisk vækst i København. De produktioner, der får støtte, skal omsætte for to gange så meget i byen, som de får støtte.

I Thomas Gammeltoft har fonden fået en af dansk films mest erfarne folk bag roret – og han glæder sig til opgaven.

”En filmfond i København kan blive prikken over i’et for danske og internationale spillefilm og tv-serier og skabe vækst i hovedstaden. Den er længe ventet, og det er en stor ære for mig at få lov til at være med til opbygningen af den,” siger den nye direktør i en pressemeddelelse.

Relevante artikler

Nyhed
29. jan. 2013
Det var nu eller aldrig for filmfond

Det var nu eller aldrig for filmfond

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten