Nyhed
29. sep. 2021
Prisvindende talent laver film om kvindehjem
Malou Reymann er en af dansk films største instruktørtalenter, og nu gør den unge kvinde klar til en historie om fortidens dårlige behandling af unge kvinder. Foto | Emilie Koppel

Prisvindende talent laver film om kvindehjem

Efter gennembruddet med den selvbiografiske En helt almindelig familie dykker instruktør Malou Reymann ned i et mørkt kapitel af Danmarks-historien med film om kvindehjem på Sprogø.

Af Nicki Bruun

Malou Reymann har i mange år været kendt på Ekko Shortlist, hvor instruktøren står bag en række stærke kortfilm.

Men i 2020 slog hun sit navn fast i offentligheden, da instruktøren spillefilmdebuterede med En helt almindelig familie. Den trækker på hendes eget liv, hvor faren valgte at springe ud som kvinde.

Ekkos anmelder roste særligt Mikkel Boe Følsgaard for rollen som transkønnede Agnete, der efter sin transformation forsøger fortsat at være en god forælder for sine døtre.

Nu er Malou Reymann klar med opfølgeren til sin debut. Hendes kommende film hedder Ustyrlig og foregår i 1933 blandt unge kvinder på et kvindehjem på Sprogø. Her blev såkaldt vilde og uregerlige kvinder dengang sendt hen for at blive tilpasset.

Instruktøren udtaler i en pressemeddelelse fra producenten Nordisk Film, at hun er glad og stolt over at fortælle en historie om kvindehjemmet på Sprogø.

”Filmen er en hyldest til de kvinder, som blev anbragt på ø-anstalten,” siger Malou Reymann.

”Det har været vigtigt for mig at tage udgangspunkt i, hvad der faktisk skete på kvindehjemmet, og det er unægteligt et mørkt kapitel af Danmarks-historien, vi har fat i. Men i hjertet af fortællingen står de unge kvinder med al deres energi, vildskab og lyst til livet, og lyser filmen op.”

Forstår unges tankegang
Ustyrlig, der som tidligere beskrevet i Ekko har fået små tolv millioner kroner i støtte fra Det Danske Filminstituts konsulent Silje Riise Næss, havde på et tidspunkt arbejdstitlen Defekt.

Ifølge pressemeddelelsen er filmen en fortælling om retfærdighed og håb. Den 33-årige instruktør forstår at sætte sig ind i unge menneskers tankegang.

Unge Kaya Toft Loholt vandt som den yngste nogensinde en Bodil for sin præstation i En helt almindelig familie. Og Malou Reymann blev for filmen hædret med Nordisk Film Prisen, der går til et lovende talent.

I sin nye film har instruktøren allieret sig med etablerede skuespillere som Danica Curcic og Lene Maria Christensen. Men hovedrollerne spilles af de unge talenter Emilie Koppel (Kollision) og Jessica Dinnage (The Rain).

Malou Reymann har skrevet manuskriptet sammen med Sara Isabella Jønsson, der også har været inde over flere kortfilm på Ekko Shortlist. I år har hun været med til at skrive spillefilmene Hvor kragerne vender og Miss Osaka.

Optagelserne til Ustyrlig er lige nu i fuld gang. Filmen får premiere i danske biografer den 30. marts 2023.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
15. feb. 2020
En helt almindelig familie

En helt almindelig familie

Interview
18. sep. 2013
”Kvinder må gerne tage fejl”

Shortlist: ”Kvinder må gerne tage fejl”

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten