Nyhed
09. okt. 2009
Pris til Ekkos Peter Schepelern

Pris til Ekkos Peter Schepelern

Danmarks fremmeste filmformidler modtager Københavns Universitets formidlingspris.
Af Henrik Østergaard

Hr. Film, bedre kendt som Peter Schepelern, er en af Danmarks bedste formidlere.

Det understreges, når han i aften fredag modtager formidlingsprisen fra Københavns Universitets humanistiske fakultet.

“Ingen har været så flittig til at formidle filmvidenskaben til den brede offentlighed som Peter Schepelern,” lyder det i prisindstillingen fra Jan Riis Flor, leder på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, hvor Schepelern til daglig er lektor på Film- og Medievidenskab.

Prisen overrækkes officielt i forbindelse med et arrangement på Københavns Universitet under Kulturnatten.

Med i prisen følger ikke blot æren, men også 25.000 kr.

Myreflittig skribent
Peter Schepelern er ikke uvant med at modtage priser for sit formidlingsarbejde.

Bogen 100 års dansk film indbragte ham en sær-Bodil i 2002, og i 1996 modtog han Weekendavisens litteraturpris for sit meget udbredte Filmleksikon.

Den 63-årige lektor er, med sit sarkastiske vid og generøse engagement, en myreflittig skribent og debattør i dansk presse, radio og tv. Han er også en yndet foredragsholder.

Trier-ekspert
I 2004 indtrådte han i Ekkos redaktion og har spillet en afgørende rolle for magasinets udvikling - fra snævnert undervisningsblad til det tonangivende filmmagasin i Danmark.

I Ekko har han skrevet om stort set alt, hvad der vedrører film og medier. Han har funderet over de nødvendige, men tåbelige filmklicheer, om filmens betydning for vores historiske bevidsthed — og, ikke mindst, om Lars von Trier.

Uden tøven kan Schepelern kalde sig for verdens førende ekspert på instruktøren, som det er blevet til en række højtrespekterede bøger om.

Dannelse og populærkultur
Schepelern har en god gammeldags dannelse, som han kombinerer med en kærlighed til populærkulturen.

Det sidste deler han med sønnen Adrian.

Sammen skrev de en artikel om computerspillets fortræffeligheder, ”Jeg skyder, altså er jeg” (Ekko #43), som Ekko præsenterede med en grafik, der viser Schepelern in action (se billede).

Skarpe holdninger
I den brede offentlighed er Peter Schepelern først og fremmest kendt som den nøgterne filmhistoriker med det gudbenådede overblik. Han er dog også i besiddelse af skarpe, filmkritiske holdninger.

I det kommende nummer af Ekko (på gaden 4. november) kan læserne således se frem til, at han med kritisk bid tager ungdomsfilmen under kærlig behandling.

Ved prisoverrækkelsen i aften vil navneforsker Michael Lerche Nielsen fra Nordisk Forskningsinstitut også modtage en formidlingspris. Arrangementet, der finder sted kl. 22.00 på Københavns Universitet Amager, bygning 22, er åbent for alle.

Relevante artikler

Tema
06. nov. 2007
Historien på film
Filmens vingesus

Filmens vingesus

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten