Fødselsdag
30. apr. 2016
Portræt af kunstneren som ung mand
En 21-årig Lars von Trier fanget i et tænksomt øjeblik under optagelserne til Orchidégartneren i foråret 1978. Foto | Mogens Svane

Portræt af kunstneren som ung mand

Lars von Trier fylder 60 år i dag. Hans første regulære debutfilm blev vist for et indbudt publikum i sommeren 1978. Her var Lars Trier blevet til Lars von Trier …

Af Peter Schepelern

En sommeraften, nærmere bestemt den 6. maj 1978, lidt før midnat, samledes en indbudt flok til privat filmpremiere i Park Teatret på Østerbrogade.

Filmens instruktør havde skrevet manus efter egen – af alle væsentlige forlag afviste – roman. Han spillede også den mandlige hovedrolle som den martrede kunstnerspire, og på filmens fortekster præsenterede han sig som Lars von Trier.

Jeg var dengang en forholdsvis ung underviser på Filmvidenskab ved Københavns Universitet. Og jeg havde bemærket den sortklædte, noget dystert udseende, men også skærende ironiske unge mand, der var indskrevet ved faget.

Han fulgte lejlighedsvis undervisningen, men især var han ivrig efter selv at lave film. Med hjælp fra nogle studerende og den såkaldte Filmgruppe 16 fik han, for egne eller nok snarere familiens midler, lavet sin første 35 minutter lange film, Orchidégartneren.

Film-uvirkelighedens bedrag
Da jeg i 1997 udgav bogen Lars von Triers elementer, daterede jeg fejlagtigt filmen til 1977. Og det kom efterfølgende til at stå alle mulige steder, men det er forkert. Det var i 1978. Det er hermed rettet!

Trier havde bedt mig om at skrive en lille tekst til programmet, og på den måde blev jeg den første, men unægteligt ikke den sidste, der skrev om den unge filmkunstner.

Her er teksten:

Orchidégartneren fortæller om en ung mand, der kalder sig Victor Marse – en søgende sjæl som ”var kunster og vidste det”. Han går – som en verdensfjern fin de siècle-skeptiker – gennem verden ad en bane, som ikke er helt let at kortlægge.

Måske er han allerede fra begyndelsen blevet offer for uhelbredelig sindsformørkelse. Måske henlever han et perverteret levned som sadomasochistisk børnemisbruger. Måske står han blot som en tøvende, forvirret voyeur over for livet og specielt kærligheden, der undvigende har spaltet sig ud i to kvindelige personifikationer. Måske vælger han til sidst selvmordet – eller helliger sig orkidédyrkning …

Victor Marses instruktør og fremstiller, Lars von Trier, trækker ham, med mange ironiske forbehold, gennem denne tøvende Bildungsroman uden at give løsning på ret mange af fortællingens gåder.

I en pluralitet af stilarter – der associerer både til Dr. Caligari, Fassbinder og til den østeuropæiske symbolisme – følger vi vor egocentriske helts forsøg på at overvinde tilsyneladende uendelige virkelighedsdistancer.

Den mest realistiske kontakt, han tilbydes, men ikke ænser, er en hilsen fra en mand, der river visne blade sammen i hospitalets park – og det ligner en tanke, at det er instruktørens lærer fra Universitetets filmstudium, Buñuel-specialisten Martin Drouzy, der spiller denne rolle.

Skulle filmen måske ikke snarere have heddet Den andalusiske havemand?

Victor Marse drager gennem uvirkelighedens mange lag og finder måske – ingenting. Lars von Trier drager gennem film-uvirkelighedens mange bedrag og gør bestemt sine erfaringer. Måske slipper de begge helskindet igennem og kan forhåbentlig snart skue tilbage på L’Année dernière à Skodsborg Badesanatorium …

En hemmelighed
Sådan begyndte det, selv om det er forblevet lidt af en hemmelighed.

Orchidégartneren bliver kun vist efter særlig tilladelse, men den har naturligvis fundet vej til nettet. Siden har instruktøren gjort mange erfaringer og har fundet mangt og meget i det bedrageriske filmmedie.

Dengang var han ”kunstner og vidste det”. Nu ved vi det alle sammen.

Orchidégartneren

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. dec. 2013
Nymphomaniac

Nymphomaniac

Essay
30. aug. 2012
Hvad skal vi med artfilm?
Er kunsten klog?

Er kunsten klog?

Interview
26. okt. 2005
Fortræng­nings­bil­le­der

Fortræng­nings­bil­le­der

Interview
23. aug. 2005
Drillepinden

Drillepinden

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten