Nyhed
05. nov. 2020
Pengeindsprøjtning til dansk film
Der bliver skruet op for fædrelandsstoltheden, når Thomas Bo Larsen i Druk spiller en gymnasielærer, der træner de unge poder i fodbold. Filmen har solgt over 680.000 billetter i biografen. Foto | Rolf Konow

Pengeindsprøjtning til dansk film

Politikerne er blevet enige om en økonomisk aftale, som tilfører et tocifret millionbeløb til DR, Det Danske Filminstitut og producentmiljøet for at sikre danske film den kommende tid.

Af Nicki Bruun

Danske film som Druk og Far til fire og vikingerne har gået godt i biografen dette efterår, hvor der på grund af den verdensomspændende pandemi ikke har været konkurrence fra amerikanske blockbusters.

Men dansk film har ligesom resten af verden lidt under coronakrisens nedlukning.

Nu kommer politikerne med en økonomisk håndsrækning til nogle af den danske filmbranches aktører. Et bredt flertal er blevet enige om at fordele det såkaldte merlicensprovenu til DR og det danske producentmiljø, skriver Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

Puljen består af 89,4 millioner kroner, som er overskydende licens i forhold til fordelingen af licensindtægterne for 2019. Det er med andre ord penge, som DR blev snydt for på grund af uorden i Skat.

”Coronakrisen har gjort det tydeligt, hvor værdifuldt det er at have en stærk public service-institution som DR, der samler os og styrker vores demokrati. Med de ekstra midler får DR bedre muligheder for at levere endnu mere public service-indhold af høj kvalitet,” siger kulturminister Joy Mogensen.

”Samtidig giver vi også en ekstra hjælpende hånd til det danske producentmiljø, som stadig mærker konsekvenserne af corona-nedlukningen, så vi ikke kommer til at opleve færre danske film den kommende tid.”

Helskindet gennem krisen
Danmarks Radio får da også størst andel af pengene med en kapitalindsprøjtning på 64,4 millioner kroner.

Men også Det Danske Filminstitut bliver tilgodeset med sytten millioner kroner, der skal dække ekstraomkostninger som følge af coronavirus og sikre, at der ikke støttes færre danske film de kommende år.

Der er tre millioner kroner til de regionale fonde Den Vestdanske Filmpulje og FilmFyn. Og endelig tilføjes de sidste fem millioner kroner til en pulje for udlodningsmidler, som er afsat til at kompensere for film- og tv-producenternes tab på produktioner, der ikke er støttet af Filminstituttet.

Den pulje er i forvejen på tyve millioner kroner. Pengene vækker glæde hos den danske filmbranche.

”Vi er utroligt glade for de ekstra millioner til dansk film. Situationen er nu den, at det ser ud, som om branchen kan komme nogenlunde helskindet gennem sundhedskrisen,” udtaler direktør for Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, til Filminstituttets hjemmeside.

”De produktioner, der måtte lukke ned i foråret, er blevet gennemført med supplerende støtte fra Filminstituttet. Ekstrabevillingen betyder, at vi ikke behøver at skære ned på støtte til kommende filmprojekter, og det er vigtigt for branchen og for borgerne.”

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten