Nyhed
16. jan. 2012
Parwani sagsøgt for skyldnersvig
Manyar I. Parwani Foto | Søren Ulfkjær

Parwani sagsøgt for skyldnersvig

Et it-firma hævder, at Manyar Parwani skylder 100.000 kr. for hjemmesiden til det omstridte filmprojekt Klar til optagelse, og at han brugte Peter Aalbæks navn som garanti.

Af Mikkel Kofod

I sidste uge kunne Ekko fortælle, hvordan instruktør Manyar Parwani i 2009 indkasserede mindst en kvart million kroner ved at kræve gebyr af skuespillere, der ville til casting på hans spillefilmprojekt Klar til optagelse.

Instruktøren har indrømmet, at pengene siden er forsvundet, og nu beretter Politiken om yderligere økonomiske problemer for instruktøren.

Avisen har talt med it-firmaet Corporate DataBank Aps, der har sagsøgt Parwani for et tilgodehavende på 100.000 kr. for produktionen af en hjemmeside til Klar til optagelse.

”Corporate DataBank Aps var it-leverandør til Klar til optagelse i juni 2009," siger en anonym ansat hos it-firmaet til Politiken.

"Mohammed Ibrahim Parwani (Manyar Parwanis rigtige navn, red.) præsenterede sig som filminstruktør hos Zentropa og fortalte, at Peter Aalbæk var investor i projektet Klar til optagelse, og Peter Aalbæk sørgede for, at alle fik deres penge, ingen ville blive snydt.”
 
Byretten: ”Betal inden 14 dage”
Zentropa nægter imidlertid at have haft formelle bånd til projektet, og Corporate DataBank Aps har aldrig fået sine penge. Københavns Byret dømte i marts 2010 Parwani til at betale pengene inden fjorten dage, hvilket ikke skete. Manyar Parwani anser sagen for at være afsluttet.

”Vi havde fra starten aftalt et honorar, men så steg beløbet pludselig til det dobbelte! På trods af, at vi konstant havde haft problemer med hjemmesiden, så ville jeg gerne betale dem det, som vi havde aftalt, men det ville de ikke, og så trak de mig i retten. Men hele den sag er nu heldigvis afsluttet,” skriver Parwani i en mail til Politiken.

Det er Corporate DataBank Aps dog ikke enige i, og firmaet oplyser til avisen, at politiet ikke kan finde Parwani, der har afmeldt sig cpr-registret og lever i skjul. På Klar til optagelses Facebook-side nægter Manyar Parwani imidlertid at have brugt Peter Aalbæk Jensen som økonomisk garanti for betalingen af hjemmesiden, ligesom han skriver:

"Jeg er ikke gået under jorden, da jeg jo befinder mig her i overfladen!"

I en pressemeddelelse den 25. oktober 2012 tager Manyar I. Parwani afstand fra Politikens artikel, som Ekko har citeret ovenfor. Instruktøren skriver: ”Dagbladet Politiken har skrevet, at jeg er blevet dømt for skyldnersvig, og at jeg ifølge en anonym kilde var gået under jorden for at gemme mig for politiet. Dette har intet på sig. Jeg havde aftalt med Corporate DataBank Aps, at jeg skulle betale 50.000 kr. for deres ydelser til Klar til optagelse, men pludselig ville de have det dobbelte, hvad jeg naturligvis nægtede. Sagen har været for retten, hvor Corporate DataBank Aps frafaldt den.”

Relevante artikler

Nyhed
06. jan. 2012
Aalbæk: Projekt var Parwanis eget

Aalbæk: Projekt var Parwanis eget

Nyhed
05. jan. 2012
Tjente kvart million på åben casting

Tjente kvart million på åben casting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten