Interview
03. okt. 2018
På den anden side af Langebro
Franz Beckerlee og Wili Jönsson kigger og lytter, mens Kim Larsen tegner og fortæller i arkivmateriale fra Anders Østergaards portrætfilm Gasolin’. Foto | Cosmo Film

På den anden side af Langebro

”Kim Larsen var en blændende historiefortæller, og længsel bandt Gasolin’ sammen,” siger Anders Østergaard, der i sin berømte dokumentar fik enestående adgang til bandet.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Kim Larsen gik bort i søndags. Han har været Danmarks musikalske ledestjerne i et halvt århundrede.

Selv om hans band Gasolin’ kun eksisterede i ni år – fra 1969 til 1978 – kan de fleste danskere synge med på deres sange og på mange af dem, Kim Larsen lavede solo.

Instruktør Anders Østergaards Gasolin’ fra 2006 cementerede bandets popularitet ved at blive den suverænt bedst sælgende dokumentar i danske biografer med et publikumstal på 223.000.

Filmen fortæller historien om Danmarks største rockband, men interesserer sig mere for medlemmernes kunstneriske drivkraft end for det bagvedliggende privatliv.

”Jeg ville lave filmen som et samarbejde og ikke en afsløring, hvor man skal fange folk på det gale ben. Dét tog jeg et opgør med ret tidligt, og der er ikke afsløringer af, hvor mange elskerinder Kim Larsen havde og den slags,” forklarer Anders Østergaard.

”Afsløringen går på det kunstneriske og sjælelige. Hvad driver dette menneske? Hvad er hans Rosebud? Det kunne de forholde sig til, og den fortælling ville de selv gerne levere. Længsel er en kerne i Gasolin’, som bandt dem sammen,” mener instruktøren.

”I deres tekster er der hele tiden noget, som går tabt, noget på den anden side, noget man ikke kan nå hen til – Langebro og alt det dér. Hele tiden er der en længsel efter forløsning.”

Ingen poesibog
Ifølge Anders Østergaard var hans dokumentar Tintin og mig fra 2003 udslagsgivende for, at han fik lov at fortælle historien om Kim Larsen og co. Medlemmerne af Gasolin’ var nemlig kæmpe Tintin-fans.

Men Kim Larsen og de andre var også glade for, at Anders Østergaard havde et andet fokus end det typiske i medierne.

”Franz Beckerlee var lettet over, at jeg ikke stillede poesibogsspørgsmål, fortalte han mig,” siger Anders Østergaard, der undersøgte spændingsfeltet i Gasolin’, som især kom til udtryk mellem Larsen og Beckerlee.

Der var mange skænderier, men også kunstnerisk nerve, når de sammen skabte en lyd, der var en blanding af Jimi Hendrix på dansk og Osvald Helmuth med strøm på.

”Hvis man kun ser på den folkelige Lune Larsen som nationalskjalden, så forstår man ikke projektet, der egentlig bragte dem sammen. De var jo klar over, at de komplimenterede hinanden.”

Geni og dampbarn
Under arbejdet med Gasolin’ lærte Anders Østergaard mange forskellige sider at kende af Danmarks bedste hitmager.

”Det overraskede mig, hvor god han var til at fortælle historier. Han var blændende til at fortælle historier. Det var en særlig evne, han havde. Han lavede hylemorsomme parodier af alle mulige typer, også de andre i bandet. Han var jo et dampbarn, som også var et geni,” siger instruktøren, der også oplevede Kim Larsen som et intellektuelt fyrtårn.

”Han var jo mere eller mindre arbejderdreng, men morens familie havde en højskolebaggrund – og Kim gik selv på Askov Højskole, som fik en stor betydning for ham.”

”Morfaren var en tænksom og oplyst mand, som nok var blevet til mere, hvis sociale forhold havde tilladt det. Han var en slags guru for Kim. Det ligger latent i folkeoplysningen, de her landsbyprofeter, dybt begavede mennesker, som har fået stimulans nok til at udvikle originale tanker. Det kan vi være stolte af her til lands,” mener Anders Østergaard.

”Kim var måske også landsbyprofet, selv om det lyder så nedsættende. Han var en forkynder, en shaman, og det tog han på sig ret tidligt.”

Anders Østergaard

Født 1965 på Frederiksberg.

Uddannet fra Journalisthøjskolen i 1991.

Brød igennem med tv-dokumentaren Troldkarlen (1999) om den svenske jazzmusiker Jan Johansson.

Tintin og mig (2003) vakte international opsigt med sit Hergé-portræt.

Gasolin’ (2006) er den bedst sælgende danske dokumentar.

Burma VJ: Reporter i et lukket land blev i 2010 Oscar-nomineret.

Trailer: Gasolin’

Relevante artikler

Interview
02. nov. 2014
Sandheden gemmer sig bag de lukkede døre

Sandheden gemmer sig bag de lukkede døre

Interview
06. mar. 2006
Glæden ved Gasolin’

Glæden ved Gasolin’

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten