Nyhed
26. feb. 2020
Oscar-vinder vælger dansker som filmens fremtid
Eva Melander spiller i Grænse hovedrollen som grænsevagten Tina, der har en overnaturligt god lugtesans og befinder sig bedre med dyr end mennesker. Foto | Christian Geisnæs

Oscar-vinder vælger dansker som filmens fremtid

Sydkoreanske Bong Joon-ho har danskuddannede Ali Abbasi på sin liste over instruktører, der bliver vigtige for de næste tyve år i filmens verden.

Af Nicki Bruun

Filmverdenen har de seneste måneder hvirvlet omkring sydkoreaneren Bong Joon-ho, der skrev historie ved at vinde en Oscar for bedste film med mesterværket Parasite.

Men instruktøren, der også har lavet film som Snowpiercer og Memories of Murder, har været i hvervet i tyve år.

I den anledning har han som gæsteredaktør i det aktuelle nummer af det britiske filmmagasin Sight & Sound udpeget tyve instruktører, som han mener bliver store i fremtiden.

En af dem er Ali Abbasi, der er født i Iran og opvokset i Sverige, men uddannet fra Den Danske Filmskole i 2011. Han spillefilmdebuterede i 2016 med gyseren Shelley, men fik sit store gennembrud med det eventyrlige drama Grænse, som vandt en pris på Cannes-festivalen i 2018.

Filmen er skrevet i samarbejde med ligeledes svenske og danskuddannede Isabella Eklöf og handler om en kvindelig grænsevagt med magiske evner. Hun møder en mystisk mand og tager en vild rejse ind i en både mørk og fantasifuld verden.

Grænse er en fantastisk unik film. Jeg elsker den måde, han har skabt sit eget lille univers på.”

Lighed mellem mænd og kvinder
På Bong Joon-hos liste finder man også navne som gyserinstruktørerne Jordan Peele (Get Out), Robert Eggers (The Lighthouse) og Ari Aster (Midsommar).

Det lyder ganske vist som en temmelig mandsdomineret liste, men faktisk er der næsten lighed mellem kønnene.

De ni kvindelige instruktører tæller senegalesiske Mati Diop, der var i hovedkonkurrencen på sidste års Cannes-festival med debuten Atlantics, italienske Alice Rohrwacher (Lazzaro den lykkelige), kinesisk-amerikanske Chloé Zhao (The Rider) og israelske Alma Har’el (Honey Boy).

Også kvinden bag de kritikerroste The Babadook og The Nightingale, australske Jennifer Kent, er på listen sammen med den erfarne dokumentarist Kirsten Johnson.

Ifølge Bong Joon-ho kan man ved at se på instruktørernes film gøre sig forhåbninger om, hvad de vil komme med i fremtiden. For som han skriver i Sight & Sound:

”Da vi så Wong Kar-wais anden film, Days of Being Wild fra 1990, kunne vi drømme om In the Mood for Love fra 2000. Og da vi så Coen-brødrenes Blood Simple fra 1985, var der antydninger af No Country for Old Men, der kom to årtier senere.”

Bong Joon-hos tyve instruktører

Ali Abbasi
Ari Aster
Bi Gan
Jayro Bustamante
Mati Diop
Robert Eggers
Rose Glass
Hamaguchi Ryusuke
Alma Har’el
Kirsten Johnson
Jennifer Kent
Oliver Laxe
Francis Lee
Pietro Marcello
David Robert Mitchell
Jordan Peele
Jennifer Reeder
Alice Rohrwacher
Yoon Gaeun
Chloé Zhao

Relevante artikler

Oscar 2020
10. feb. 2020
Parasite skriver Oscar-historie

Parasite skriver Oscar-historie

Biografanmeldelse
01. jan. 2020
Parasite

Parasite

Biografanmeldelse
23. sep. 2018
Grænse

Grænse

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten