Oscar 2020
10. feb. 2020
Ekkos Oscar-ekspert genindtager tronen
Med fire store priser blev holdet bag det sydkoreanske mesterværk Parasite de store vindere ved nattens Oscar-uddeling. Foto | AMPAS

Ekkos Oscar-ekspert genindtager tronen

En historisk sejr til Parasite tog de fleste på sengen. Men i Ekkos Oscar-panel går sejren alligevel til vores egen ekspert Casper Hindse med hele 21 fuldtræffere ud af 24.

Af Nicki Bruun

”Aldrig har jeg været så glad for at tage fejl i de største kategorier. Yay!!!”

Sådan skriver værten for det hedengangne DR-program Filmselskabet, Maria Månson, som reaktion på sit resultat i Ekkos Oscar-panel.

Med femten rigtige gæt i de 24 kategorier må hun nøjes med en femteplads blandt panelets syv deltagere. Ligesom Månson havde de fleste deltagere gættet på krigsdramaet 1917 som vinder af bedste film.

Det blev til hendes og mange andres store glæde som bekendt til en overraskende sejr for det sydkoreanske mesterværk Parasite.

Det havde sidste års vinder, TV 2’s Ann Lind Andersen, forudset, fordi hun med egne ord gik med hjertet. På den måde endte hun på tyve rigtige.

Alligevel var det ikke nok for Andersen til at gentage sidste års triumf. Sejren går i år til vinderen fra 2017 og 2018, Ekkos egen ekspert Casper Hindse, som med 21 rigtige indtager pladsen øverst på tronen igen.

Han ramte ganske vist forkert i hovedpriserne ”bedste film” og ”bedste instruktør”, hvor han som størstedelen af panelet pegede på britiske Sam Mendes for 1917. Også den pris nappede sydkoreanske Bong Joon-ho altså for Parasite.

Men ellers var den eneste skævert for Casper Hindse, at han skød på 1917 som vinder af bedste lydklipning, hvor prisen gik til racerdramaet Le Mans ’66.

Se det samlede regnskab nederst i artiklen!

Frellesen tog chancen
Casper Hindse har de seneste år været i tæt herrekamp med producenten Kim Magnusson, der er dobbelt Oscar-vinder for Valgaften og Helium.

I årets Oscar-panel kommer Magnusson med nitten rigtige ind på en tredjeplads. Han gik efter overraskelsen og satsede som den eneste på Klaus som vinder af bedste animationsfilm, men den gik til Toy Story 4.

Til gengæld pegede kun han og producentkollegaen Sigrid Dyekjær på Bong Joon-ho som bedste instruktør. Dyekjær – der deltog i Oscar-festen takket være sin nominering for dokumentaren The Cave – måtte gå tomhændet hjem, da prisen gik til American Factory.

I Ekkos Oscar-panel lander hun med tolv rigtige næstsidst. Men hun kan glæde sig over, at Politikens filmredaktør Kim Skotte – der som vanligt er gået efter sit hjerte frem for kynisk beregning – indtager en sikker jumboplads med syv fuldtræffere.

I midten af feltet har manuskriptforfatteren Søren Frellesen taget chancer i flere af kategorierne.

Med hovedkategorierne som undtagelse var det dog småt med overraskelser under prisfesten. Derfor ender Frellesen på seksten rigtige og må se frem til næste år, hvor det er muligt at få revanche.

Klik på skemaet og se det i stort format:

Relevante artikler

Oscar 2020
10. feb. 2020
Parasite skriver Oscar-historie

Parasite skriver Oscar-historie

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten