Kommentar
08. feb. 2022
Den danske Oscar-forbandelse
Fra venstre er Dorte Høgh, Aske Bang, Søren Pilmark og Martin Strange-Hansen nogle af de dygtige filmskabere, der trods international succes med kortfilm har haft svært ved at bryde igennem som instruktører i den danske filmbranche. Foto | Stine Heilmann, Hein Photography, Politikens Forlag og Mikal Schlosser

Den danske Oscar-forbandelse

Martin Strange-Hansen er blevet nomineret til en Oscar for bedste kortfilm, men i de sidste tyve år har det ikke været et springbræt til en karriere som spillefilminstruktør.

Af Claus Christensen

Martin Strange-Hansen og holdet bag kortfilmen On My Mind har ladet champagnepropperne sprænge. Med god grund. Nomineringen til verdens største filmpris fortjener at blive fejret – også selv om der er tale om en af de mindre prestigefyldte kategorier i Oscar-regi.

Men hvis målet er at tage springet til spillefilm og åbne pengesluserne hos Det Danske Filminstitut, er en Oscar-nominering eller sågar Oscar-statuette for bedste kortfilm ikke en garanti for noget som helst.

Man kan tværtimod nærmest sige, at der hviler en forbandelse over de danske filmfolk, som er blevet nomineret eller har vundet statuetten inden for de sidste tyve år!

Anders Thomas Jensen har formået at bruge Oscar-triumfen med Valgaften i 1999 til at skabe sig en storslået karriere med mesterlige komedier som Blinkende lygter og Retfærdighedens ryttere.

Martin Strange-Hansen vandt i 2003 en Oscar for komedien Der er en yndig mand. To år senere debuterede han med spillefilmen Den rette ånd. Men selv om den blev lanceret som ”en magisk komedie af Oscar-vinderen Martin Strange-Hansen”, blev det kun til 2.728 solgte billetter i biografen.Men ser vi på de sidste tyve år har kortfilm-Oscar’en ikke været den direkte vej til en karriere som instruktør.

Siden har han måttet nøjes med at instruere afsnit af et par tv-serier. Og nu er tilbage ved udgangspunktet: En Oscar-nominering til en kortfilm. Forhåbentlig kan han blive den instruktør, som bryder forbandelsen!

Blod på tanden
Skuespilleren Søren Pilmark blev sensationelt nomineret til en Oscar for sin debut som instruktør: Helmer & søn. Succesen gav ham blod på tanden, fortalte han til Ekko.

Pilmarks ambitiøse plan var at filmatisere Johannes V. Jensens Kongens fald, men efter et par år stod det klart, at der ikke kunne rejses penge til projektet.

Faktisk har Pilmark ingenting instrueret siden Oscar-nomineringen, mens han har fortsat sin flotte skuespilkarriere med roller i blandt andre Journal 64 og tv-serier som Gidseltagningen og Atlantic Crossing. Desuden har han udgivet den store roman Varieté.

Manuskriptforfatteren Dorte Høgh blev i 2009 Oscar-nomineret for kortfilmen Grisen – et drama inspireret af Muhammed-krisen – men heller ikke hun har instrueret film siden da. I stedet er hun ligesom Pilmark gået tilbage til sin læst og har været med til at skrive de succesfulde serier Når støvet har lagt sig og Kastanjemanden.

Reklameinstruktøren Joachim Back kom med ét i alle danske medier, da han i 2010 vandt Oscar’en for bedste kortfilm med De nye lejere. Den pludselig berømmelse banede dog ikke straks vejen for en spillefilmkarriere. Først her tolv år efter er han ved at færdiggøre sin første spillefilm, Corner Office, der har Mad Men-skuespilleren Jon Hamm på rollelisten.

Sagen i egen hånd
Anders Walter triumferede ved Oscar-showet i 2014 med kortfilmen Helium. Og han formåede rent faktisk at lave en spillefilm tre år senere, I Kill Giants.

Men den kom til verden uden støtte fra Det Danske Filminstitut og lokkede blot 1.954 tilskuere i biografen. Siden har han instrueret to kortfilm, heriblandt Natsværmer, som kan ses på Ekko Shortlist, og nu skal han snart på optagelse med sin anden spillefilm, der har titlen Befrielsen.

Ekko Shortlist-vinderen Aske Bang blev i 2017 nomineret til en Oscar for kortfilmen Silent Nights. Men det fik ikke Filminstituttets pengekasse til at åbne sig, ikke engang på talentordningen New Danish Film.

I stedet har den energiske instruktør taget sagen i egen hånd og med Zentropas hjælp lavet den selvfinansierede Welcome to the Moon, der ventes at få premiere senere på året.

Christian E. Christiansen blev i 2008 Oscar-nomineret for Om natten, der handler om tre piger, som er indlagt på hospitalet med cancer.

Han har siden lavet adskillige spillefilm – også i USA – men i modsætning til de andre danske Oscar-hædrede instruktører i de sidste tyve år var han allerede en etableret spillefilminstruktør, da han blev nomineret. Siden 2014 har han dog ikke instrueret spillefilm. Til gengæld er han assisterende instruktør på den nye sæson af Lars von Triers Riget.

Relevante artikler

Oscar 2022
08. feb. 2022
Historisk Oscar-triumf for dansk film

Historisk Oscar-triumf for dansk film

cph pix 2017
14. okt. 2017
I Kill Giants

I Kill Giants

Nyhed
23. feb. 2017
Aske Bang debuterer med spillefilm

Aske Bang debuterer med spillefilm

Relateret film

Natsværmer

Natsværmer

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten