Venedig 2016
02. sep. 2016
Ordenes højborg
Til kritikernes begejstring forsøger Amy Adams i rollen som Dr. Louise Banks at lære at tale med invaderende rumvæsner i Denis Villeneuves Arrival. Foto | Jan Thijs

Dag 2: Ordenes højborg

Lingvistik og dialog udgjorde højdepunkterne på filmfestivalens anden dag, hvor Denis Villeneuves længe ventede Arrival indfriede de tårnhøje forventninger.

Af Simon Johansen

Filmfestivalen i Venedig drejer sig på flere måder om kommunikation.

Med enhver film følger et kæmpe hold af instruktør, manuskriptforfatter(e), skuespillere og producerne, der forsøger at komme ud med et budskab om deres film til masserne.

Det er her, filmskribenterne kommer ind i billedet. Dagen lang valfarter journalister til og fra festivalfilmenes visninger, som interviewes på kryds og tværs, og mens noter kradses ned på de medbragte blokke, suser journalisterne op i presserummet, hvor der dagen lang skrives anmeldelser, interviews og reportager om de kommende måneders biograffilm.

Derfor er det vel egentlig på sin plads, at dagens helt store trækplaster har netop kommunikation som sit hovedtema.

Der er selvfølgelig tale om den film, alle taler om: Arrival af den fransk-canadiske auteur Denis Villeneuve.

Traumatiske flashbacks
Forventningens glæde var til at tage og føle på. Køen til biografsalen snoede sig hele vejen igennem hall’en og ud i september-solen.

Men langt om længe tonede Amy Adams frem på lærredet. Hun spiller Dr. Louise Banks, en lingvistikprofessor, hvis tomme liv pludselig får en saltvandsindsprøjtning, da tolv gigantiske rugbybold-lignende rumskibe lander forskellige steder på jorden.

Snart headhuntes lingvistikprofessoren af soldaten Colonel Weber (Forest Whitaker), og opgaven er klar.

Find ud af, hvad pokker rumvæsnerne siger, beordrer soldaten og parrer Dr. Banks med den kække videnskabsmand Ian Donnelly (Jeremy Renner).

Snart blusser storpolitiske intriger op, og for at redde dagen – og verdenen – må Donnelly og Banks kæmpe for at knække koden på rumvæsnernes mystiske skriftsprog. Men jo tættere de kommer, jo værre rammes Dr. Banks af flashbacks om sin datter, der ganske ung døde af cancer.

Op ad prestigestigen
Da Villeneuves Sicario havde premiere sidste år, skrev Ekkos anmelder, at instruktøren med filmen fortsatte sin opstigning på budget- og prestigestigen efter flere fremragende film som Prisoners, Enemy og Nawals hemmelighed.

Men med den stort opsatte og ambitiøse Arrival synes sidste trin på stigen nær. Amy Adams gør det fremragende som sprogeksperten og formår på mærkværdig vis at kommunikere mere og vise flere følelser, når hun tier, end når hun taler.

Professorens smerte mærkes i særdeleshed, når det ellers blåtonede landskab skifter til de varmere, men mere sørgmodige billedsekvenser af Banks sammen med sin datter. Men det er især mødet med de fremmede, der imponerer. Båret frem af den islandske komponist Jóhann Jóhannsons snerrende underlægningsmusik tager Villeneuve os med ind til et skræmmende møde, vi ikke kan forestille os, men alligevel bliver ved at fascineres af.

Kun dialog
Da Arrival tonede ud, overtog i stedet en anden auteur, nemlig veteranen Wim Wenders. Han er i Venedig med dramaet Les Beaux Jours d’Aranjuez – eller Aranjuez’ smukke dage.

Men skønt Wenders har valgt at give publikum en 3D-oplevelse, som jo tidligere er set i mangt en sci-fi-film, så kunne Wenders’ film ikke ligge meget længere væk fra Arrival.

I stedet for aliens ser vi ”en smuk sommerdag”, som forfatteren i udkanten af Paris skriver, mens han kigger ud af husets vindue på en netop sådan. Vi ser en have, en terrasse og en kvinde og en mand. Dialogen begynder. De taler om sex og barndom. De taler om erindringer og sommer. De taler om forskellen mellem mand og kvinde. De taler. Taler, taler, taler.

Så selv om Wenders genremæssigt placerer sig milevidt fra Villeneuve, tilslutter Les Beaux Jours d’Aranjuez sig i den grad også temaet om kommunikation.

På et tidspunkt løber manden (Reda Kateb) dog ud på den smukke græsplæne, men kvinden (Sophie Semin) protesterer: ”Vi aftalte, at det kun skulle være dialog. Ingen action.”

Kropssproget
3D-grebet passer overraskende godt til de smukke omgivelser. Måske netop fordi den slags normalt er forbeholdt science fiction og action-brag, er det faktisk en oplevelse at se den virkelige verden i 3D – på biograflærredet vel at mærke.

Men samtaleformen, som jo mest opleves i bøger og på radio, er svær at hænge fast i. Måske er også det meningen. Ligesom når man i samtale lytter, og tankerne pludselig driver hen et sted, man ikke havde forestillet sig. Som var man uden for tid og sted, som forfatteren i filmen på et tidspunkt siger. 

Efter Wim Wenders parisiske drama, holdt Arrival-holdet hof – eller konferencemøde – og der sagde Jeremy Renner:

”Ord begrænser vores følelser og afbilleder ikke, hvordan vi i virkeligheden har det. Kun kropsprog kan gøre det.”

Simon Johansen

Filmmagasinet Ekkos udsendte i Venedig.

Sender dagligt beretninger hjem fra festivalen.

Uddannet journalist og har skrevet for Ekko i et års tid.

Festivalen er den ældste af sin slags i verden og er siden 1932 blevet afholdt på øen Lido uden for Venedig.

Fra 31. august til 10. september.

Trailer: Arrival

Relevante artikler

Venedig 2016
04. sep. 2016
Jude Law i sit es som pave

Dag 4: Jude Law i sit es som pave

Biografanmeldelse
18. okt. 2015
Sicario

Sicario

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten