Nyhed
13. nov. 2008
Opsang til filmjournalister

Opsang til filmjournalister

Producer Meta Louise Folder giver dumpekarakter til journalister, der "fejlciterer, forfladiger og fordummer".

Af Claus Christensen

"Som at blive klippet af en dårlig frisør eller på Montmartre få malet et hæsligt portræt, som man bagefter skal stå til ansvar for."

Sådan oplever Zentropa-producer Meta Louise Foldager at blive interviewet og portrætteret i aviser, ugeblade og tidsskrifter.

I et indlæg på Ekkos nye debatside tager hun bladet fra munden og fortæller om sine dårlige erfaringer med journalister - erfaringer, der får hende til at kræve alle interviews, hun giver, til gennemlæsning og godkendelse.

Det søde liv
Indlægget er en reaktion på René Fredensborgs skriverier i Ekko om forholdet mellem journalister og filmbranchen.

På en såkaldt ludertur til et dansk filmset i Skotland undrede René Fredensborg sig over, at alle journalister, inklusive ham selv, uden indvendinger accepterede, at filmselskabet, der betalte for turen, ville læse artiklerne før tryk.

Forkærlighed for rettelak
Det er det foreløbige "højdepunkt" i filmbranchens stigende kontrol, mener Fredensborg, og i kommentaren Læst og påskrevet - af stjernerne giver han en række eksempler på, hvordan instruktører og skuespillere har en særlig forkærlighed for rettelak, når det bordet fanger, og ordet står til tryk.

"Hvis journalister får lov at skrive, hvad filmfolket rent faktisk siger og mener, så kommer filmfolket måske til at ligne alle os andre idioter. Så vil man fjerne magien og udhule ideen om det søde liv i den feterede filmbranche. Den slags kan drømmefabrikker ikke leve af," skriver René Fredensborg.

Smækfyldt med fejl
Den køber Meta Louise Foldager ikke. Hun mener, at det er journalisterne, ikke filmfolket, der har skabt myten om det søde liv. Journalister tænker ikke bare i kasser ("hende Triers producer, der stadig er lidt ung, ej hvor sjovt ..."), men de arbejder også under et så voldsomt tidspres, at deres artikler er smækfyldt med fejl, som kan være fatale for interviewofferet.

"Fejlciteret, fejlfortolket, forfladiget, forsimplet, fordummet, puttet i en kasse - værsgo og spis og smil samtidig, for du skal holde dig venner med journalisten til næste gang," skriver Meta Louise Foldager og fortsætter:

"Nogle journalister mener også, at de er fotografer - og kan blive lettere sure, hvis man ikke vil stille op til en fotosession mandag morgen klokken 9 på en propfyldt café."

Zentropa-produceren opfordrer til, at respekten genetableres gennem et tættere samarbejde mellem journalister og filmbranche. Læs hele Meta Louise Foldagers indlæg, Noget på hjerte.

Relevante artikler

Nyhed
03. nov. 2008
Censur eller samarbejde?

Censur eller samarbejde?

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten