Tema-intro
15. mar. 2005
Ondskab
Ondskabens øjne Foto | Orion Pictures

Ondskab

Fra filmens skurke til virkelighedens dæmoni

Af Redaktionen / Ekko #27

Ondskaben er på mode igen. På den politiske verdensscene, i kunsten og populærkulturen, i det daglige liv. Det er blevet almindeligt at tale om "det onde". Det er det begreb, vi instinktivt griber ud efter, når vi hører om de afstraffelser, som Bush' egne soldater har underkastet de irakiske fanger i Abu Ghraib-fængslet.

11. september har sat tingene på spidsen og givet ondskaben nye dimensioner. Mennesket har et forbløffende talent for ondskab. Det må vi erkende. Forestillingen om det "hele" mennekse, der lever i harmonisk samklang med andre og med naturen, er en illusion. Vi rummer både det gode og det onde, og måske er moralen blot en tynd fernis? Der er folkedrabets store ondskab, men der er også den "lille" ondskab på det personlige plan. Mobningen på jobbet, den psykiske terror i privaten. Og så er der ondskaben i biografens mørke, som vi helt frivilligt opsøger. For selv om vi sukker "fri os fra det onde", må vi også erkende, at der er fascinationskraft i ondskaben. Helvede er mere spændende end Paradis.

"Jo større succes skurken har, desto større succes får filmen," sagde Aldred Hitchcock, og vi ville næppe have alle disse filmmord, hvis der ikke fandtes filmfolk, som selv var draget af ondskaben. Det er ofte ren underholdning, men når filmkunsten er bedst, ser den ondskaben i øjnene og konfronterer os med vores skyggeside. I biografen kan vi uden alvorlige konsekvenser identificere os både med offeret og med morderen — og måske blive lidt klogere på os selv.

På de følgende sider diskuterer vi det onde — fra filmlærredets kulørte skurke til virkelighedens dæmoni. Vi har talt med forfatteren Christian Jungersen, der stiller skarpt på ondskaben i sin nye roman, og vi har bedt en række personer skrive om et filmmord, de aldrig glemmer. Og filosoffen Peter Tudvad har set den Hitler-filmen Der Untergang og prøver at forlige sig med, at en gemen fantast kunne forvolde millioner af menneskers død. Hitler var et monster af ondskab, men han var også et banalt menneske — som os andre.

Relevante artikler

Tema
01. juli 2005
Ondskab
Hvordan kunne det ske?

Hvordan kunne det ske?

Tema
30. juni 2005
Ondskab
Når kvinder mobber

Når kvinder mobber

Tema
30. juni 2005
Ondskab
Menneske til monster

Menneske til monster

Tema
24. juni 2005
Ondskab
Mine onde helte

Mine onde helte

Tema
23. juni 2005
Ondskab
Kunsten at dræbe på film

Kunsten at dræbe på film

Tema
21. juni 2005
Ondskab
Ondskaben har intet ansigt

Ondskaben har intet ansigt

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten