ekko shortlist awards 2025
26. nov. 2025
Øjenåbnende drama udført med sjælden lethed

Hele holdet bag Solo Female kom på scenen i Bremen Teater for at modtage Shortlist Prisen. Yderst til højre med statuetten står en smilende instruktør, den svenske Astrid Söderberg.

Foto | Emil Nicolai Helms

Øjenåbnende drama udført med sjælden lethed

”En film om OnlyFans-fænomenet rummer alle faldgruber i håndbogen, men I skaber et nøgternt, empatisk og humoristisk blik på et tabuiseret erhverv,” lyder juryens begrundelse for valget af Solo Female til Shortlist Prisen.

Af juryen

Mathilde kører zebrastil som Miss Thilde med sine 102 følgere. Hun drømmer om at blive en selfmade woman ligesom Niki Meow – med katteører, karriere på smidige poter og 15.543 followers. Hun tager til et weekendtræf for at udvikle sin forretningsmodel sammen med andre creators, men forude lurer en gruppesexscene.

En film om OnlyFans-fænomenet rummer alle faldgruber i håndbogen. Den kan glide ned i en lummer lomme eller gemme sig i pæn berøringsangst. Den kan fordomsfuldt udstille kvinderne eller ukritisk glorificere deres selv­iscenesættelse.

Men I – instruktør Astrid Söderberg, manuskriptforfatter Conrad Christian Helgers, producer Laura Plummer og resten af filmholdet – skaber et nøgternt, empatisk og humoristisk blik på et tabuiseret erhverv. Det er øjenåbnende og udført med en lethed, der får én til at glemme, hvor krævende det er: en hybrid, der elegant balancerer mellem dokumentar, fiktion og reality.

I jeres afgangsfilm fra Den Danske Filmskole får I autentiske creators til at spille side om side med skuespillere, så grænsen udviskes fuldstændigt. Under det hele ligger et imponerende researcharbejde som et skjult isbjerg under havoverfladen.

Vi kommer helt tæt på OnlyFans-miljøet og kan spejle os i mennesker, der i bund og grund bare arbejder hårdt for at overleve – kreativt legende, men også udsat for grænseoverskridende oplevelser og måske på vej mod et meningsfuldt fællesskab.

Astrid Söderberg, du er som filmens antropolog, der sætter nødvendige spørgsmål i gang hos os: Hvad gør disse platforme ved vores samtid? Hvad gør de ved følgerne? Og hvad gør de ved dem, der skaber indholdet?

Solo Female er alt andet end et nydeligt visitkort til branchen fra afgangselever. Den er modig og samfundsengageret filmkunst. En værdig og stor vinder af Shortlist Prisen. Tillykke til hele holdet!

Ekko Shortlist Awards

Prisuddeling for danske filmskabere og deres kortfilm på Ekko Shortlist.

Startede i 2014 og fandt i år sted for tolvte gang 25. november i Brement Teater.

Ekko Shortlist og Ekko Shortlist Awards er støttet af Det Danske Filminstitut og Producent Rettigheder Danmark.

Streamingtjenesten og prisfesten er sponsoreret af Producentforeningen, FAF, Dansk Skuespillerforbund, Danske Filminstruktører, Danske Dramatikere, Dansk Komponistforening, ANIS, FILM&TVGruppen, Danske Scenografer, SF Studios, Peter Aalbæk Jensen, Polar Studios og Royal Guld.

Relevante artikler

Interview
21. juni 2025
Under huden på OnlyFans

Filmskolen: Under huden på OnlyFans

Relateret film

Solo Female

Solo Female

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten