Nyhed
31. mar. 2009
Nyt nummer af Ekko på gaden

Nyt nummer af Ekko på gaden

Charlotte Gainsbourg, Baader Meinhof, Mickey Rourke, Radovan Karadzic og filmene verden gik glip af.

Af Claus Christensen

I en alder af tretten lå hun halvnøgen i sengen og sang Lemon Incest med sin far, den franske provocateur-kunstner Serge Gainsbourg.

Den nu 37-årige Charlotte Gainsbourg er ifølge eget udsagn ”frygtelig normal”, men skuespillerinden er igen kommet helt ud i ekstremerne takket være den danske provocateur, Lars von Trier, og hans horrorfilm Antichrist.

”Jeg er rædselsslagen ved tanken om, at mine børn ser filmen. Jeg tror ikke, at jeg ville have kunnet stolet på en anden instruktør, der forsøgte at trække mig ud i så store ekstremer,” siger Charlotte Gainsbourg og løfter lidt af sløret for, hvad vi kan vente os af Triers med spænding imødesete comeback.

Den amerikanske skuespiller, Mickey Rourke, har også været ude i ekstremerne. Helt derude, hvor han levede af stjålne chokoladebarrer og sov på det billigste hotel med et baseballbat under dynen. Læs historien om gadedrengen, bokseren, førsteelskeren og taberen, der er tilbage med The Wrestler i en rolle, der nærmest er skræddersyet til ham.

Rote Armee Fraktion er også tilbage – i den tyske storfilm Baader Meinhof Komplekset. Hvordan endte mennesker, der gik på gaden for at protestere mod amerikanske massakrer i Vietnam, med at true den tyske befolkning med præcis de samme massakrer, spørger Christian Braad Thomsen og indrømmer i samme åndedrag, at han personligt har sympati for en af bevægelsens militante aktioner.

Den serbiske krigsforbryder, Radovan Karadzic, begyndte også som ung idealist. Men da han den 18. juli 2008 blev pågrebet i en bus i Beograd, jublede verdenssamfundet. Et dansk filmhold med Jeppe Rønde og Mads Brügger i spidsen blev til gengæld ramt af dyb depression. Arrestationen betød nemlig døden for deres ambitiøse filmprojekt, der skulle have skabt international debat og blandet fiktion og virkelighed på en hidtil uset måde.

Læs historien i temaet Filmene verden gik glip af, hvor vi sætter spot på de store og uforglemmelige film, som vi ikke har set, fordi de aldrig blev lavet eller i hvert fald ikke blev lavet færdige – fra Orson Welles’ Don Quixote over Kubricks Napoleon til Jens Jørgen Thorsens The Many Faces of Jesus Christ. I temaet fortæller Bille August også åbenhjertigt om sine mange urealiserede projekter, mens Carsten Jensen går i clinch med DR’s ledelse, fordi den satte en stopper for Anders Refns tv-serie Krigen, der ville have fået de selvgode danske myter om Besættelsen til at kollapse.

I Danmark står og falder en instruktørs filmdrømme ofte med de magtfulde filmkonsulenter, der sidder vagt om de offentlige støttekroner. Konsulenterne spiller en afgørende rolle i dansk films fortsatte succes, og spørgsmålet er, om det altid er de rigtige, der får pengene. Vi anmelder de sidste ti års spillefilmkonsulenter.

Mød også stortalentet Martin de Thurah og se hans ti bedste kortfilm, musikvideoer og reklamefilm, der følger gratis med bladet på eksklusiv dvd.

Ekko koster 75,- kr. og forhandles i 230 kiosker, biografer og boghandlere over hele landet.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten