Nyhed
04. feb. 2007
Nyt EKKO på gaden 7. februar

Nyt EKKO på gaden 7. februar

Af Claus Christensen

Tema om Hollywood stjerner, ikoner, auteurs, blockbusters og Oscars. Debat om dansk film og om medier i panikalderen og meget mere.

Kate Winslet pryder forsiden af det nye nummer af EKKO. Den 31-årige er med sin rolle som kærlighedshungrende mor i Little Children nomineret til en Oscar for femte gang. Vi har i Hollywood mødt en anderledes filmstjerne, der er det kødelige modbillede på tidens sivtynde skønhedsideal, og som foretrækker de skæve og kunstneriske film.

Netop Hollywood er temaet for #36. Byen bliver ofte glemt, når kulturens hovedstæder skal opregnes. For er film rigtig kultur? Vi kommer ikke uden om, at Hollywood — både som fænomen og geografisk lokalitet — er hovedleverandør af den kultur, vi bruger mest af. Og selv om Hollywood ikke laver kunst for kunstens skyld, bliver resultatet overraskende nok ikke sjældent til stor kunst.

Fede genrefilm på plakaten
Christian Monggaard skriver om Hollywoods opture og nedture gennem snart 100 år; Torben Grodal diskuterer smagen af Oscar; Peter Schepelern hylder de succesfulde amerikanske tv-serier; Christopher Juhl Seidelin forsvarer blockbusteren; Bo Tao Michäelis fortæller om filmbyens berømteste stjerner, som endte deres dage desillusionerede, og Bo Green Jensen giver en guide til Hollywoods pt. mest interessante instruktører: gulddrenge, desperados, nyrealister, kvinder med stil, tilflyttere og aristokrater.

Også dansk film henter i år kraftig inspiration fra Hollywood. Vi interviewer Ole Bornedal (Vikaren og Kærlighed på film) og Nikolaj Arcel (De fortabte sjæles ø), som hellere vil lave fede genrefilm efter amerikansk forbillede end følge dogmediæten. Og Jakob Stegelmann giver en introduktion til fantasy-genren, som vi danskere endelig er ved at tage til os, og som med den mexicanske Pans labyrint sågar indtager kunstbiograferne.  

Hvor blev publikum af?
Der er mere debat, når manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig giver sit bud på, hvorfor dansk filmkunst og publikums veje igen skilles i disse år. Og når tidligere nyhedsdirektør på DR Lisbeth Knudsen gør op med de bekymrede medieforskere, der ikke kan se mulighederne i medierevolutionen, hvor alle er publicister, bevæbnet med mobiltelefoner og altid på farten. 

Læs også om en original visuel ide til Mikael Bertelsens nye talkshow, Den 11. time, som imidlertid blev fundet for dristig og kasseret! Rikke Schubart sammenligner Clint Eastwoods to film om det samme slag under Anden Verdenskrig, og i magasinets anmeldelsessektion er der fem stjerner til Arcels De fortabte sjæles ø, der bliver kaldt "et fornemt bud på en menneskeklog dansk blockbuster."

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten