Nyhed
05. apr. 2024
Nye scenografelever er i kyndige hænder

Arkitektuddannede Signe Pallesen vandt en Ekko Shortlist Award for scenografien til Overtoner i 2023, men fremtidens vindere kan meget vel komme fra den nye production design-uddannelse på Filmskolen. 

Foto | Mathias Nyholm Schmidt

Nye scenografelever er i kyndige hænder

Respekterede Jette Lehmann og alsidige Sofia Stål skal undervise eleverne på Filmskolens nye Production Design-uddannelse, som åbner for ansøgninger i midten af april.

Af Frederik Hoff

I 2017 måtte Det Kongelige Danske Kunstakademi lukke sin uddannelse for production designere.

Derefter var det kun den uafhængige filmuddannelse 18 Frames på Fyn, der tilbød en scenografuddannelse, selv om efterspørgslen på kvalificerede filmfolk bestemt ikke faldt.

Allerede i 2022 viste en undersøgelse af Why Consulting, at danske produktionsselskaber mangler scenografer.

Så glæden var stor, da Den Danske Filmskole sidste år kunne annoncere åbningen af sin egen production design-uddannelse.

I midten af april åbner skolen for ansøgere til det første hold af scenografer. Uddannelsen kommer til at tage tre år, mens de efterfølgende hold får fire års uddannelse.

Dobbelt prisvinder
Ifølge ansøgningsopslaget kommer eleverne til at være i gode hænder. De erfarne scenografer Jette Lehmann og Sofia Stål står som faglærere på uddannelsen.

Lehmann er en af dansk films mest respekterede production designere. Hun kendes blandt andet for de medrivende periodebaggrunde i Badehotellet og Bastarden såvel som de meget forskellige scenografier i Lars von Triers Melancholia og Riget.

Hun vandt tidligere i år både en Robert og Bodil for Bastarden, mens Melancholia i sin tidskaffede hende en European Film Award – det europæiske svar på en Oscar.

Sofia Stål er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole. Hun har arbejdet på alt fra performancekunst til kunstnerisk reklamefilm for blandt andet modebrandet Han Kjøbenhavn, som har flere film på Ekko Shortlist.

Tilsammen spænder Lehmann og Stål allerede bredt, men ifølge Ekkos oplysninger bliver de ikke de eneste faglærere på uddannelsen, selv om det er for tidligt at sige, hvem kollegerne bliver.

Ægte filmscenografer
For at blive optaget på uddannelsen skal man sende sit cv, 700 kroner og en besvarelse af tre opgaver inden ansøgningsfristen 30. april.

Herefter kan man være heldig at gå videre til de næste tre trin, hvor 24 ansøgere skæres ned til først atten, så fjorten og til sidst de endelige seks, som bliver optaget.

Ud over Jette Lehmann og Sofia Stål består optagelsesudvalget af prorektor og manuskriptfaglærer Kim Leona, Kulturministeriets beskikkede scenograf Rie Lykke, studenterrepræsentanten Mikkel Smidt og instruktøren Fenar Ahmad (Underverden, Ækte vare).

Ifølge opslaget lægger de blandt andet vægt på, at ansøgerne skal have ”lyst til og behov for at skabe filmiske fortællinger”.

Det kan tyde på, at Filmskolens production designere kommer til at være specialiserede filmscenografer i højere grad end dem, der blev uddannet fra Kunstakademiet i sin tid.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten