Kommentar
14. maj 2014
Ny talentchef signalerer kursskifte
Mette Damgaard-Sørensen ved Den Europæiske Filmhøjskole, hvor hun er forstander. I 90’erne havde hun værtsrollen på TV 2’s filmprogram Filmkanylen, hvor hun var et ungdommeligt modstykke til DR’s distingverede Ole ”Bogart” Michelsen. Foto | uoplyst

Ny talentchef signalerer kursskifte

Mette Damgaard-Sørensen bliver ny kunstnerisk leder af Filminstituttets talentudvikling New Danish Screen. Hun er mere til Harry Potter end Michael Haneke.

Af Claus Christensen

Efter syv år på posten som leder af dansk films talentudvikling, New Danish Screen, stopper Jakob Høgel.

Det annoncerede han allerede i et interview med Ekko i september sidste år. I går løftede Det Danske Filminstitut sløret for, hvem der bliver hans afløser.

Valget er faldet på den 45-årige Mette Damgaard-Sørensen. Hun kommer fra en stilling som forstander på Den Europæiske Filmskole, hvor hun har været ansat siden 2010. Hun har tidligere været konsulent for børne- og ungdomsfilm på Det Danske Filminstitut, og så var hun i øvrigt den første redaktør af Ekko i perioden 2000-02.

Det er en overraskende ansættelse, der sender et signal om, at Det Danske Filminstitut ønsker et kursskifte for talentudviklingen. Hvor den intellektuelle Jakob Høgel brændte for den eksperimenterende filmkunst og dokumenterer, der bevæger sig i grænselandet mellem fiktion og fakta, banker Mette Damgaard-Sørensens hjerte for genrefilm af amerikansk afstøbning.

Hun er mere til Harry Potter end Michael Haneke.

Da Mette Damgaard-Sørensen var spillefilmkonsulent (2002-07), tog hun et opgør med de socialrealistiske ungdomsfilm. Hun forsøgte samtidig at opgradere børne- og ungdomsfilmen fra at være en tumleplads for nye talenter til et respekteret format for A-klasse-instruktører.

Ole Bornedals sci-fi-film Vikaren og Nikolaj Arcels fantasy-drama De fortabte sjæles ø var blandt de film, hun gav støtte som filmkonsulent. Den mest eksperimenterende film, hun støttede, var Anders Rønnow Klarlunds Strings, som floppede og ruinerede producenten. Størst succes havde hun med Terkel i knibe, der solgte 375.822 billetter og fik flotte anmeldelser.

Hvor Jakob Høgel søgte filmisk særpræg og støttede skæve – og ikke særlig kommercielle – talenter som Rúnar Rúnarsson, Mads Brügger og Daniel Borgman, er det sandsynligvis en anden type filmfolk, Mette Damgaard-Sørensen vil gå efter.

Det skal blive spændende at se, hvordan hun vil ”sikre den fremtidige udvikling af dansk film, således at danske film bevarer sin originalitet, mangfoldighed og dynamik”, som det hedder i New Danish Screens vedtægter.

Samtidig står talentordningen, der netop har haft ti års jubilæum, ved en skillevej.

Skal man være et filmisk eksperimentarium for alle filmfolk, en tumbleplads for unge talenter eller et sted, der producerer film, som skal have et publikum? Skal man fokusere på spillefilm eller kortfilm? Skal man udelukkende lave film eller også fortsætte med at støtte multimedie-projekter?

Mette Damgaard-Sørensen tiltræder senest 1. september. Hun skal uddele støtte sammen med ordningens projektredaktør, Marie Schmidt Olesen.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten