Nyhed
04. apr. 2024
Ny rettighedskonflikt truer film- og tv-branchen

I et stort interview i Ekko #95 siger Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, at Danmark trods modgang stadig er en filmnation. 

Foto | Emil Helms

Ny rettighedskonflikt truer film- og tv-branchen

Kunstnere og producenter tages som gidsler, siger Producentforeningens direktør om YouSee, der med stævning vil reducere rettighedsbetaling til en tredjedel.

Af Frederik Hoff

Det så ellers ud til, at dansk film og tv endelig var på vej mod bedre tider efter lang tids stormvejr.

Ekko #95 indeholder et stort tema om den omfattende krise, som startede med et katastrofalt udviklings- og produktionsstop fra streamingtjenesternes side i 2022 efter en rettighedskonflikt.

Problemerne fortsatte med arbejdsløshed og konkurser, men en saltvandsindsprøjtning i form af den nye filmaftale og en særbevilling på 40 millioner kroner skulle hjælpe branchen på benene igen.

”Mange har været vant til at tjene mange penge, og mange har haft mere at lave, end de får i fremtiden. Men vi er og bliver en filmnation,” sagde Producentforeningens direktør Jørgen Ramskov med forsigtig optimisme i et stort interview i magasinet.

Men nu kan en ny rettighedskonflikt bringe branchen i knæ.

Selskaber vil ikke tjene penge
Teleselskabet YouSee betaler i sin egenskab af tv-distributør 600 millioner kroner årligt i rettighedspenge til danske kunstnere, producenter og tv-stationer for at kunne sælge deres indhold videre.

Men selskabet bag YouSee, Nuuday, kræver nu, at det reduceres til 200 millioner kroner årligt, og de stævner de tre rettighedsorganisationer Copydan, Koda og Ubod, skriver Producentforeningen i en pressemeddelelse.

Hvis Nuuday får sin vilje, kan andre tv-pakke-udbydere som Allente og Norlys følge trop. Ifølge Politiken kan det betyde et tab på 700-800 millioner kroner ud af de 1,1 milliarder, som film- og tv-branchen årligt får i rettighedsbetaling fra tv-distributører.

”Det ville betyde, at halvdelen af de danske produktionsselskaber ville gå i nul, de ville ikke tjene penge. Og det ville gå ud over en række kunstnere, for hvem rettighedsbetalingerne er en del af deres indtægt og også bruges til perioder, hvor de ikke har arbejde,” siger Jørgen Ramskov, som er talsmand for rettighedsorganisationerne, til Politiken.

Forældet model
Ifølge Producentforeningens pressemeddelelse har rettighedsorganisationerne forhandlet med Nuuday i over et år og tilbudt en midlertidig aftale for at undgå konflikt og usikkerhed.

Men frem for at tage imod den har selskabet valgt at ophæve alle fælles aftaler og trække sagen i retten. Organisationerne skal nu svare på stævningen i Sø- og Handelsretten, men denne typer sager tager ofte flere år.

Nuudays mediedirektør Kim Poul Christensen forklarer i en mail til Politiken, at rettighedsorganisationerne efter hans opfattelse længe har krævet for høj betaling, og at det danske prisniveau er tre gange højere end i vores nabolande.

Han mener heller ikke, at Nuuday bør betale rettighedspenge for at være værter for streamingtjenester, da de blot formidler kontakten mellem tjenesterne og deres kunder.

”Den eksisterende rettighedsmodel er forældet og ikke bundet i tidssvarende kriterier, der afspejler den nuværende markedssituation,” skriver mediedirektøren.

Taget som gidsler
I Producentforeningens pressemeddelelse udtaler Jørgen Ramskov, at Nuuday ”tager kunstnere og producenter som gidsler”.

”Rettighedshaverne skal ikke betale for en kapitalfonds fejlslagne investering. Et krav om en reduktion på mere end 70 procent er jo efter enhver målestok ekstremt,” skriver han og fortsætter:

”Jeg kan konstatere, at Nuuday/YouSee tjener penge på deres tv-forretning, mens forretningen som helhed har underskud. Nuuday/YouSee har hævet deres priser hos forbrugerne gennem flere år – og nu vil de betale markant mindre for det indhold, de selv sælger dyrere.”

Fra begyndelsen af året steg YouSees grund-tv-pakke fra 339 kroner til 359 kroner, mens mellempakken og fuldpakken hver steg med 40 kroner.

I en pressemeddelelse skriver Copydan, at stævningen allerede vil få konsekvenser i 2025.

Fra da af vil det nemlig blive svært at få rettighedsbetalingerne fra Nuuday udbetalt til de enkelte kunstnere og producenter.

De tre rettighedsorganisationer har indbragt sagen for Ophavsretslicensnævnet, der skal vurdere, om rettighedspriserne er rimelige.

Krise-tema i Ekko #95

Vi taler med direktørerne for Producentforeningen og Filminstituttet om krisen og Danmarks fremtid som filmnation. 

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Bestil magasinet her og få det tilsendt.

Magasinet kan købes i løssalg over hele landet.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
22. sep. 2022
Krise i den danske filmbranche

Krise i den danske filmbranche

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten