Nyhed
27. mar. 2009
Ny direktør til københavnske festivaler

Ny direktør til københavnske festivaler

Jørgen Ramskov tiltræder stillingen som direktør for Copenhagen Film Festivals.

Af Jesper Bo Petersen

For blot en måned siden opsagde Mikkel Harder Munck-Hansen sin stilling som administrerende direktør for Copenhagen Film Festivals, der består af spillefilmfestivalen CPH:PIX, børnefilmfestivalen Buster og dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX.

I dag er hans afløser udnævnt. Det er den 52-årige Jørgen Ramskov, der kommer fra en stilling i filmselskabet Nimbus Film.

Han ser frem til premieren på den store sammenlagte festival CPH:PIX, der har premiere 16. april, men han har endnu ingen konkrete planer for festivalen.

Et drømmejob
”Nu vil jeg gå ind og nyde en uge med masser af film. Herefter må vi se, hvad der fungerer, hvad der ikke fungerer, og så finde den rette balance mellem branche- og publikumsfestival,” siger Jørgen Ramskov, som i modsætning til sin forgænger har stor filmerfaring og et stort netværk.

Det nye job er ifølge Ramskov et drømmejob.

”Det er sindssygt interessant at arbejde med sådan nogle forandringsprocesser, hvor der er en masse kreative mennesker, og noget, der skal op at stå og fungere.”

Ramt af krisen
Jørgen Ramskov har i mange år været dybt involveret i dansk film, og han har både uddelt og selv modtaget de eftertragtede støttekroner. Fra posten som tv-direktør i DR blev han leder af Produktion og udvikling på Det Danske Filminstitut, og nogle år senere blev han ansat som direktør på Nimbus Film.

Men krisen trykkede, Nimbus måtte i september 2008 fyre medarbejdere, og Ramskov trådte ved den lejlighed tilbage som administrerende direktør.

Jørgen Ramskov har med andre ord haft krisen i dansk film helt tæt inde på livet. Og det vel at mærke efter at han i 2007 holdt en tale, hvor han proklamerede, at der ikke var noget galt med den danske filmstøtte.

Helt så begejstret er han ikke længere.

Tilstanden i dansk film
”Jeg brugte talen til at sige, at det ikke altid er samfundets og Filminstituttets skyld. Det er det også, men producenterne, filmmedarbejderne og filmbranchen har også et ansvar for, at der kan laves rentable film. Lønningerne er for eksempel blevet for høje,” siger Jørgen Ramskov og fortsætter:

”Man kan også diskutere, om den offentlige støtteprocent for hver enkelt film med det nye filmforlig er kommet for langt ned.”

”Men branchen må samtidig kigge kritisk på egne udgifter og sørge for, at der også laves billige film, hvor producenten ikke bliver spændt alt for hårdt op økonomisk,” siger Ramskov, der selv blev spændt hårdt op, da Nimbus Film på trods af succesen med gigantproduktionen Flammen & Citronen endte med et træk på kassekreditten på 25 millioner kroner.

Relevante artikler

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten