Berlinale 2025
22. feb. 2025
Norsk film vinder Guldbjørnen

Ella Øverbye spiller i Drømme gymnasieeleven Johanne, der forelsker sig brusende i læreren Johanna.

Foto | Motlys

Norsk film vinder Guldbjørnen

Dag Johan Haugerud vinder Berlinalens hovedpris med Drømme, der er anden del af hans trilogi om identitet, seksualitet og længsel.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det kan man kalde en passende finale. 

Norske Dag Johan Haugerud vandt lørdag aften Guldbjørnen for sin film Drømme, der er midterkapitlet i hans trilogi Sex Drømme Kærlighed

Det store filmprojekt blev sidste år søsat på Berlinalen, hvor Sex optrådte i et sideprogram, og fortsat akronologisk med det afsluttende kapitel, Kærlighed, i hovedkonkurrencen på Venedig-festivalen. 

”Filmen hedder Drømme, og dette var ud over mine vildeste drømme,” lød det fra en bevæget Dag Johan Haugerud, da han tog imod prisen sammen med sine producere, Yngve Sæther og Hege Hauff Hvattum. 

”Dette er en film om at skrive og at læse, og jeg mener, at begge ting er enormt vigtige. Lad mig bare sige: Skriv mere og læs mere! Det udvider din bevidsthed, og det er virkelig godt for dig.” 

Danskerne behøver ikke vente længe på selv at få syn for sagen, da Drømme har biografpremiere allerede den 6. marts og er en del af biografklubben FilmportenSex havde dansk premiere i sensommeren sidste år og fik fire stjerner i Ekko, mens Kærlighed får dansk premiere den 14. august.

Brasiliansk roadmovie
Der uddeles kun én Guldbjørn, men en håndfuld Sølvbjørne, som blev fornuftigt fordelt blandt andre af konkurrenceprogrammets perler. 

Juryens andenpris gik til den brasilianske The Blue Trail, som forestiller sig en verden, hvor alle over 77 år tvangsindlægges på plejehjem. Vi følger en ældre kvinde, der tager på én sidste roadmovie inden da. 

Også den kan man glæde sig til at se i Danmark, da distributøren Camera Film købte den i løbet af festivalen. 

Sølvbjørnen for bedste instruktør gik til kinesiske Huo Meng. Han deltog med det bukoliske familieportræt Living the Land, der skildrer fire generationer over et år i et forandringens Kina anno 1991. 

Filmen var en tidlig favorit på festivalen, som siden gled ud af vinderdiskussionen. Men der er næppe nogen, der bebrejder den prisen. Det er nemlig en smukt observeret og vedkommende erindringsfilm. Den er skabt med sans for et liv i pagt med naturen, rundet af gamle traditioner og mærket af kinesiske krige og katastrofale kommunistreformer. 

Tidligere på dagen var de øvrige jurypriser blevet uddelt, og selv om hverken Jeanette Nordahls Begyndelser eller Frelle Petersens Hjem kære hjem kunne fejre en jurypris, blev sidstnævnte belønnet med tredjepladsen i publikumskonkurrencen. 

Begge film blev slået af Sorda, et spansk drama om en gravid kvinde, hvis døvhed komplicerer forholdet til hendes nyfødte datter.

Ingen kontroverser, tak!
Der var med garanti mange i salen, som åndede lettede op over, at aftenens taler viste sig at være relativt ukontroversielle.

Den med flere længder mest politiske tale kom fra rumænske Radu Jude, der vandt prisen for bedste manuskript for sin samfundsrevsende satire Kontinental ’25, om en retsbetjents samvittighedskrise.

”Jeg håber, der vil være mere solidaritet i Europa på et tidspunkt, hvor vi er trængt fra alle sider. Jeg håber, at den europæiske domstol vil gøre sit arbejde og arrestere alle disse morderiske svin, der bedriver krig. Og siden I har valg her i morgen, håber jeg, at næste års festival ikke starter med Leni Riefenstahls Viljens triumf.

Det sidste var naturligvis et svirp med halen til Tysklands valg, hvor det højrepopulistiske parti Alternative für Deutschland (AfD) står til at gå meget frem.

Derudover var der småt med brandtaler i Berlinale Palast, ligesom det – med nævneværdige undtagelser – har været tilfældet i løbet af hele festivalen. 

Jeg havde ønsket mig, at den ukrainske dokumentar Timestamp ville være blevet hyldet med en bjørn af en art, men juryen undlod at komme med så eksplicit en meningstilkendegivelse. 

Dermed er det lykkedes den nye festivaldirektør Tricia Tuttle at afholde en inkluderende filmfest, som hverken filmpressen eller tyske politikere kan klandre for at hælde for meget til den ene eller anden side.

Israelsk dokumentar hyldet
Efter sidste års ballade, hvor propalæstinensiske ytringer blev tolket som antisemitiske, må ledelsen også være godt tilfredse med, at årets dokumentarpris gik til Brandon Kramers israelske dokumentar Holding Liat.

Prisoverrækkelsen indledtes med et citat fra filmen, hvor Yehuda Beinin, hvis datter holdes som gidsel i Gaza, opsummerer filmens politiske ståsted: ”Vi bliver anført af vanvittige mennesker på både den israelske og palæstinesiske side.”

Instruktøren talte også for besindighed på begge sider, da han tog mod prisen:

”At belyse de mange facetter af en familie – med blik for deres forskelle, sorg og empati for andre – føltes universelt og indtrængende vigtigt. Dokumentarfilm kan hjælpe os til at finde hinandens medmenneskelighed og bidrage til fred.” 

Det er et humanistisk budskab, man dårligt kan stille sig uenig i. I disse omskiftelige tider har årets Berlinale søgt indad med psykologiske dramaer og titler, der inviterer til selvrefleksion efter kunstfilmens bedste forskrifter. 

Prisen for filmkunstnerisk fornyelse gik således velfortjent til Lucile Hadžihalilović’ mørke eventyrfortælling La tour de glace. Det er en kunstnerisk henførende fortælling om en ung pige, der i 1970’erne forvilder sig til et filmset, hvor man optager en filmatisering af H.C. Andersens Snedronningen

”En sensorisk rejse gennem spejlet. Jeg tror ikke, at film ændrer verden, men den kollektive drøm, de repræsenterer, hjælper os med at leve. Især i dette forstyrrende øjeblik. Vive le cinéma!” lød det fra instruktøren.

Vindere ved Berlinalen 2025

 

Guldbjørnen
Drømme, instr. Dag Johan Haugerud 

Juryens pris
The Blue Trail, instr. Gabriel Mascaro 

Juryens andenpris
El mensaje, instr. Iván Fund 

Instruktør
Huo Meng, Living the Land 

Manuskript
Radu Jude, Kontinental ’25 

Hovedrolle
Rose Byrne, If I Had Legs I’d Kick You 

Birolle
Andrew Scott, Blue Moon 

Filmkunstnerisk fornyelse
La Tour de Glace, instr. Lucile Hadžihalilović 

Special mention, Perspectives
El Diablo Fuma (y guarda las cabezas de los cerillos quemados en la misma caja), instr. Ernesto Martínez Bucio 

Dokumentar
Holding Liat, instr. Brandon Kramer 

Special mention, dokumentar
La memorias de las mariposas, instr. Tatiana Fuentes Sadowski 

GWFF debutantpris
El Diablo Fuma (y guarda las cabezas de los cerillos quemados en la misma caja), instr. Ernesto Martínez Bucio

 

Kortfilm 

Guldbjørnen
Lloyd Wong, Unfinished, instr. Lesley Loksi Chan 

Juryens pris
Ordinary Life, instr. Yoriko Mizushiri 

CUPRA Filmmaker Award
Koki, Ciao, instr. Quenton Miller

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på årets Berlin-festival.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Berlinalen går tilbage til 1951 og regnes for en af verdens førende filmfestivaler.

Løber fra 13. til 23. februar.

Relevante artikler

Berlinale 2025
22. feb. 2025
Giv Ukraine Guldbjørnen!

Giv Ukraine Guldbjørnen!

Biografanmeldelse
29. juli 2024
Sex

Sex

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten