Berlinale 2020
19. feb. 2020
Råber i hovedet på publikum
Internationalt anerkendte Sidse Babett Knudsen spiller i det danske debutdrama Kød & blod en mafiamatriark, der styrer sin familie med skiftevis kærlig og hård hånd. Foto | Christian Geisnæs

Råber i hovedet på publikum

Jeanette Nordahl og Ingeborg Topsøe fortæller et familiedrama som en mafiafilm i Kød & blod, hvis opgør med forestillingen om at bryde den sociale arv får premiere på Berlinalen.

Af Casper Hindse

Kød & blod ligner ikke noget, vi er vant til at se i dansk film. Det er en genrefilm, der brøler sit politiske budskab i hovedet på publikum.

Lige noget for den samfundsbevidste festival i Berlin, som i sit sideprogram Panorama har verdenspremiere på Jeanette Nordahls debutspillefilmfredag 21. februar. Herhjemme får den biografpremiere 12. marts.

Filmen vrider sig ud af de konventionelle fortælleformer. Konstant undres man over, hvad der foregår i historien om teenagepigen Ida, der efter sin mors tragiske død i en ulykke kommer i pleje hos en ukendt del af sin familie.

Idas manglende viden viser sig hurtigt at have en grund. Hendes moster og fætre er kriminelle typer, der gerne både truer, slår og sparker, når der skal kræves penge ind.

”Der er en moderne forestilling om, at man kan bryde den sociale arv uden videre i Danmark. Men familie betyder mere, end vi bilder os ind,” siger Jeanette Nordahl og læner sig ind over det store mahognibord hos selskabet Snowglobe på Refshaleøen i København.

Instruktøren smiler til sin manuskriptforfatter, Ingeborg Topsøe, og lader hende overtage.

”Et dansk familiedrama er sjældent en mafiafilm. Men den ramme kunne vi godt lide, fordi den skabte rum for at tale om familier på en anden måde, end vi normalt gør herhjemme,” siger hun og tilføjer:

”Samtidig kunne vi heller ikke bare uden videre bruge den amerikanske fortællestruktur fra de klassiske mafiafilm i en dansk kontekst og med vores danske samfundsforståelse.”

Familiens kampe
Kriminaliteten fungerer i filmen blot som den lim, der kan klistre forskellige billeder af den sociale arv op på filmlærredet.

”Egentlig interesserede det kriminelle aspekt os ikke. Vores fokus har været familiens indre kampe. Derfor er Ida heller ikke hovedperson – dét er familien og miljø,” fortæller 34-årige Ingeborg Topsøe, der blev udpeget som nyt talent i Ekko #78, hvor hun var aktuel med Milad Alamis anmelderroste Charmøren.

”Idas mor har lagt distance til familien, men datteren bliver alligevel pludselig suget ind i den. Man kan ikke helt fravælge fællesskabet, men vi bruger en kæreste til en af fætrene til at sige, at man også kan blive ædt af fællesskabet og komme til at videreføre det, man har villet undslippe,” fortsætter manuskriptforfatteren.

Græsk tragedie
Kød & blod tør skære et klart budskab ud i stedet for at lade det være op til strygerne. Hvert eneste billede undersøger, hvordan svigt og kampen for en plads i verden ofte ødelægger mennesker.

”Det gør bestemt ikke noget, at man råber til dem, der kigger med,” siger den 34-årige instruktør Jeanette Nordahl og forklarer, at det også er derfor, filmen skejer helt ud til slut.

”Jeg håber, at folk føler sig ramt, når de forlader biografen. De skal ikke bare have haft en god filmoplevelse. Temaet må gerne blive hos dem i længere tid. Idas fortællerstemme er i virkeligheden vores stemme direkte til publikum.”

Ingeborg Topsøe nikker og banker let i bordet med sin pegefinger.

”Vi kører familietragedien helt ud. Det hænger nok sammen med, at vores filmkonsulent Mikkel Munch-Fals sagde, at vi bare skulle give den gas og tænke i græske tragedier. Vores struktur handler derfor snarere om at smadre det hele end om at finde ud af, hvem der skal være familiens nye overhoved – som man normalt gør i gangster- og mafiafilm.”

Berlin som udstillingsvindue
Sidse Babett Knudsen spiller Idas nye families overhoved, som styrer sine drenge med hård hånd – og kysser dem godmorgen på munden, selv om de er voksne.

Drengene leveres følsomt af Elliott Crosset Hove, Joachim Fjelstrup og debutant Besir Zeciri. De unge kvinder betragter det hele lidt på afstand i form af Ida, der spilles af debuterende Sandra Guldberg Kampp, og svigerdatteren, som Carla Philip Røder tager sig unænsomt af.

”For os er det vigtigt, at der ikke er noget uskyldsrent over historien,” siger Ingeborg Topsøe.

”Ida kunne sagtens være den unge pige, der kommer ind i familien og gennemgår en udvikling. Men for os er det mere interessant at lade publikums forventninger forblive uindfriede.”

Spørgsmålet er så, om Kød & blod er så lidt dansk, at den vil blive mere populær under Berlinalen end i de danske biografer. Men det bekymrer Nordahl og Topsøe sig ikke om.

”Vi er sindssygt stolte over, at vi skal på en af de store festivaler med filmen,” siger Jeanette Nordahl, der er nyt talent i det aktuelle nummer af Ekko.

Det er også det, der forventes, når man har Snowglobe i ryggen – selskabet, der står bag Joachim Trier og Hlynur Pálmasons seneste film.

”Vi havde nok set det som en fiasko, hvis vi ikke var kommet på festival,” tilføjer Ingeborg Topsøe og griner.

”Det handler om at komme ud og blive set. Berlinalen er et udstillingsvindue for filmen, så den kan blive solgt til udlandet. I 2019 solgte mange af vores kolleger, der havde dansk biografpremiere, desværre ganske få billetter. Så jo flere lande film bliver vist i, jo bedre.”

Jeanette Nordahl

Født 1985 i Ølstykke.

Uddannet fra den alternative filmskole Super16 i 2012.

Hendes afgangsfilm Waiting for Phil blev nomineret til en Robert-statuette og kan ses på Ekko Shortlist.

Instruerede kortfilmen Nylon sideløbende med bunkevis af instruktør-assistentjobs.

Spillefilmdebuten Kød & blod har verdenspremiere den 21. februar på Berlinalen.

Ingeborg Topsøe

Født 1985 i København.

Uddannet fra National Film & Television School i London i 2012.

Arbejdede tæt sammen med Jeanette Nordahl om manuskriptet til kortfilmen Nylon.

Sideløbende med manuskriptet til Kød & blod skrev hun manuskriptet til Charmøren, som havde premiere i 2018.

Kød & blod er hendes anden spillefilm som manuskriptforfatter.

Trailer: Kød & blod

Relevante artikler

Nyhed
29. jan. 2020
Russisk vanvidsprojekt til Berlinalen

Russisk vanvidsprojekt til Berlinalen

Nyhed
17. jan. 2020
Nyt Ekko med Casper Christensen

Nyt Ekko med Casper Christensen

Nyhed
08. maj 2019
Sidse Babett Knudsen som barsk mafiamor

Sidse Babett Knudsen som barsk mafiamor

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten