Nyhed
24. aug. 2010
Nekrolog: Per Streit 1957-2010

Nekrolog: Per Streit 1957-2010

Danmark har mistet en moderne lydlegende, der revolutionerede dansk filmlyd. Tonemesteren og lyddesigneren Per Streit blev 52 år gammel.
Af Kasper Lundberg

I dansk filmlyds historie er der et ”før” og et ”efter” Per Streit.

Tidligere var den typiske fordom om lydmænd, at de lavede rigtig meget lyd, bare ikke selv. Hverken lydene eller manden bag dem gjorde meget væsen af sig.

Lydmanden var stille, en forsigtig medspiller, der fulgte instruktøren og fotografen, og lyden, som han optog, skulle bare følge billederne.

Det lavede Per Streit om på.

Gennem en modig insisteren på, at lyden havde sin egen rolle at spille, stod han for en mindre revolution i måden at gribe lydsiden af en film an på.

I stedet for at lade lyden mime billederne udviklede Per Streit altid et helt koncept for lydsiden til den film, han arbejdede på.

Klokker i stereo

Kirkeklokkerne i himlen i de sidste billeder af Lars von Triers Breaking the Waves virker så voldsomme på tilskueren, blandt andet fordi Per Streit optog hele filmen i mono, mens klokkerne spiller i fuld stereo.

Gennem sine altid opfindsomme koncepter sørgede han for, at lyden fik en hovedrolle i filmproduktionen, på linje med skuespillet, klipningen og billederne.

Per Streit lavede lyd på over 30 film, blandt andet i samarbejde med Susanne Bier og svenske Lukas Moodysson. Men det var ikke mindst gennem hans nære samarbejde med Lars von Trier, at han udviklede banebrydende lyddesigns.

Aktiv til det sidste

Han vandt adskillige filmpriser, blandt andet Robert'er for Europa, Riget, Breaking the Waves og Dancer in the Dark.

Han lavede lyd på alle Lars von Triers film - fra Europa (1991) til Manderlay (2005), der blev den sidste film, Streit arbejdede på.

Han kæmpede med en sjælden hjernesygdom siden 2001, der langsomt angreb hans motorik, men lod hans intellekt uberørt.

Alligevel var han aktiv til sin død. Han var til filmfestival i Cannes i år og var netop blevet optaget på Musikkonservatoriet Aarhus, hvor han skulle starte på en uddannelse til komponist i efteråret.

Liggende von Sydow

Per Streits kreative lyddesigns blev bakket op af en stærk personlighed, der ikke var bange for at sætte sig igennem, diskutere og markere sig som kunstnerisk autoritet.

Den første film, han arbejdede sammen med Trier om, var Europa. De kunne ikke få Max von Sydows berømte hypnose af tilskueren til at lyde helt hypnotiserende nok, før Streit fik overbevist Sydow om, at han skulle indtale sin voice-over liggende.

Det gav den dybe, ejendommelige effekt, der nu er gået over i historien som filmens unikke indledning.

Vindlyde i Denver

Per Streit turde være en kunstnerisk autoritet, der holdt ved sine idéer. Under optagelserne til Dogville fik han trumfet igennem, at han måtte til Denver i USA for at optage lyde af vinden, som kunne skabe den helt rigtige atmosfære.

Hans arbejde blev langsomt til en metode, der gik ud på, at filmlyd ikke bare mimer billederne, men også forholder sig til alt det bag ved billederne: psykologien, historien og stemningerne.

Det er Per Streits metode, der stadig er grundprincippet på Den Danske Filmskoles tonemesterlinje, som han var med til at lede i 80’erne og 90’erne - og siden var tilknyttet som gæstelærer.

Per Streit døde lørdag den 21. august, 2010. Han blev 52 år gammel.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten