Nyhed
19. sep. 2007
Næse for markedsføring

Næse for markedsføring

Duftende annoncer er det nye kneb i filmlancering.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Bag den velklingende titel Mr. Magorium's Wonder Emporium gemmer sig en amerikansk familiekomedie, som handler om en magisk legetøjsbutik. Filmen, der har Natalie Portman og Dustin Hoffman på rollelisten, får premiere i USA den 16. november, men den har allerede vakt opsigt.

Ikke på grund af skuespillerne eller filmens indhold, men fordi annoncer bragt i Los Angeles Times som de første anvender blæk med duft. En marketingshistorisk begivenhed, der givetvis er på vej til Danmark.

Lars Høngaard, marketingschef i Nordisk Film, siger til EKKO, at man overvejer en lignende lancering for filmen herhjemme. Og han skønner, at der er en fremtid for denne form for markedsføring.

"Det er en sjov ide at inddrage andre sanser end synet. Faktisk tilsætter amerikanske supermarkeder også dufte, som så sammen med musikken i højtalerne skal stimulere købelysten," siger Lars Høngaard.

Mr. Magorium's Wonder Emporium forventes at få dansk premiere i foråret eller sommeren 2008.

Hvad blækket duftede af? Kage, såmænd.

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten