Interview
26. mar. 2020
”Demokratiet er i fare”
Der opstår optøjer mellem engelske arbejdere og imperiets soldater, når folket i Peterloo går på gaden og demonstrerer for bedre vilkår i 1819. Foto | Simon Mein

Mike Leigh: ”Demokratiet er i fare”

Den britiske mester udi sociale komediedramaer skruer op for armbevægelserne i periodefilmen Peterloo, der handler om en glemt tragedie i engelsk historie.

Af Simon Johansen

Med syv Oscar-nomineringer og en Guldpalme fra Cannes i 1996 for mesterværket Hemmeligheder og løgne er britiske Mike Leigh en af nyere tids store instruktører.

Men de seneste år er hans stjerne falmet en smule. Efter en verdenspremiere på Venedig-festivalen i 2018 kom hans periodekrigsdrama Peterloo aldrig i danske biografer.

Nu kan den ses herhjemme på streamingtjeneten for internetgiganten Amazon, der købte filmen til det amerikanske publikum. Og ifølge instruktøren af den varme Life Is Sweet (1990) og den kulsorte Naked (1993) er hans denne gang mere episke fortælling vigtig at kende til.

Peterloo handler om et folkemøde for over 200 år siden på St. Peter’s Field i Manchester, som gik gruelig galt. I 1819 krævede en fredelig folkemængde demokratiske reformer, men husarer med sabler huggede løs på dem.

Hundredvis blev såret, og adskillige mistede livet. Den fattige og udhungrede befolkning blev ikke hørt og i stedet slået brutalt tilbage.

Skamplet på demokratiet
Massakren fandt sted få år efter slaget ved Waterloo, hvor Napoleon blev knust, og den britiske presse døbte derfor begivenheden Peterloo.

”Jeg voksede op kort derfra, men jeg har aldrig lært om det i skolen. Det er dybt mærkværdigt og forkert. Folk i området er stolte af deres socialistiske traditioner, men det er jo tæt på historieløshed, at vi ikke kender til dette traume,” siger i dag 77-årige Mike Leigh, da Ekko møder han under festivalen i Venedig i 2018.

Peterloo er en skamplet på det britiske demokrati, men begivenheden er alligevel gået i glemmebogen hos de fleste englændere, og der undervises ikke om begivenheden i skolerne.

Det vil Mike Leigh gerne lave om på.

”Det hele skete femten minutter fra mit barndomshjem, og jeg er velbevandret i de gader. Ingen kendte til det, og det skete altså under 100 år før mine forældres fødsel.”

Verden flygter
Mike Leigh voksede op i Manchesters arbejderklasse som søn af en arbejderlæge. Instruktøren er bedst kendt for sin syrlige blanding af socialrealisme i små kår og hverdagens absurde komik.

Men han følte sig tvunget til at tale med større bogstaver og skrue op for retorikken med Peterloo. Undervejs i processen indså han, at historien er mere relevant i dag end nogensinde før.

”Jeg laver film, fordi jeg interesser mig for samfundet. Og jeg har altid forsøgt at lave film, som får publikum til at reflektere over den tid, vi lever i. Det er det samme denne gang. Jeg vil gerne, at du som publikum reflekterer over demokratiets natur,” forklarer Mike Leigh.

”Der sker så mange ting i verden i disse år, som presser demokratiet og sætter det på prøve. Hvorfor flygter folk fra Mellemøsten, Afrika og Venezuela? Det gør de, fordi de befinder sig i undertrykkende antidemokratiske samfund,” siger instruktøren, som mener, at historien om Peterloo skal minde os om demokratiets vigtighed.

Ifølge Mike Leigh bekæmper man bedst de antidemokratiske bevægelser ved at uddanne sig. Og man kan lære meget af fortiden.

”Der er bevægelser væk fra demokratiet i mange lande verden over, og som fortaler for demokratiet vil jeg gerne skubbe lidt i den anden retning. Det håber jeg, at Peterloo kan være med til.”

Samme værktøjskasse
Kendere af Mike Leigh vil vide, at han udvikler sine manuskripter sammen med skuespillerne, der improviserer sig frem. Ofte medbringer han kun rammerne til en fortælling, når han har castet hovedrolleindehaverne og starter på arbejdet.

Med Peterloo var det en anelse anderledes. Filmen er fuld af taler fra de forskellige arbejdere, der ønsker ændringer og reformer, og skuespillerne taler alle et sirligt og periodekorrekt engelsk.

”Selv om jeg selvfølgelig har stræbt efter at komme så tæt på virkeligheden som muligt, har jeg stadig tilladt mig at udforske og improvisere,” siger han.

”Noget er ændret i forhold til tidligere, men jeg har stadig den samme værktøjskasse med mig. Desuden skal jeg jo ikke lave den samme film igen og igen.”

Mike Leigh

Født 1943 i Hatfield, England.

Kendt for sine socialrealistiske film og metode med at lade skuespillerne improvisere sig frem.

Syv gange Oscar-nomineret og vandt i 1996 Guldpalmen i Cannes for Hemmeligheder og løgne.

Hans periodedrama Peterloo kan ses på Amazons streamingtjeneste.

Havde inden coronakrisen planer om at gå i optagelse på en ny film til sommer.

Udvalgte film

Peterloo
2018

Mr. Turner
2014

Another Year
2010

Happy-Go-Lucky
2007

Vera Drakes hemmelighed
2004

All Or Nothing
2002

Topsy-Turvy
1999

Hemmeligheder og løgne
1996

Naked
1993

Life Is Sweet
1990

Trailer: Peterloo

Relevante artikler

Biografanmeldelse
29. dec. 2014
Mr. Turner

Mr. Turner

Interview
10. okt. 2008
“Der er ingen Mike Leigh-metode”

“Der er ingen Mike Leigh-metode”

Essay
19. juni 2005
Hverdagens patos

Hverdagens patos

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten