Nyhed
03. apr. 2017
Se midtvejsfilm fra 18 Frames hos Ekko
Ruud (William Olesen) bliver mobbet på grund af sit vansirede ansigt, men sammen med søsteren Tilde tager han en grusom hævn over plageånderne i Mod resten af verden. Foto | Thomas Dyrholm

Se midtvejsfilm fra 18 Frames hos Ekko

Den fynske filmuddannelses tredje årgang er klar med de såkaldte midtvejsfilm, som byder på historier om mennesker, der føler sig uden for verdenen.

Af Nicki Bruun

Den alternative filmuddannelse på Fyn, 18 Frames, har fra start været godt repræsenteret på Ekko Shortlist og til Ekko Shortlist Awards.

To af de tre instruktører på første årgang, Andrias Høgenni og Trine Nadia, har således været nomineret til Shortlist Prisen og Publikum Prisen for henholdsvis Det mand ikke taler om og Så se mig nu.

Fra anden årgang var Jannik Dahl Pedersens Trekanter af lykke og En vred mand nomineret i de samme kategorier, mens Jesper Quistgaards Ødeland vandt Rudi Køhnke en pris for bedste mandlige skuespiller sidste år.

Så der er noget at leve op til for instruktørerne på tredje årgang, der netop har færdiggjort deres midtvejsfilm. Filmene kan ses på Ekko Shortlist i perioden 3. april til 12. april, begge dage inklusive.

Find dem her.

De tre film er Sylvia Le Fanus Abu Adnan, Simon Lykkes Mod resten af verden og Simon Petersen Videnskabsmanden Magnus’ trælse hverdag.

Tilpasningen og hævn
Abu Adnan
følger flygtningen Sayid, der kæmper for at tilpasse sig en ny tilværelse i Danmark. Imens har hans søn taget sproget og kulturen til sig, og Sayids stolthed lider et alvorligt knæk, da han opdager, at sønnen skammer sig over ham.

I lange indstillinger ser vi ham møde hverdagen med møder på jobcentret og sammenstød med en dansk cykelhandler i den lille flække på Fyn, der ligger meget langt fra hans gamle hjem i Syrien.

Mod resten af verden viser det tætte bånd mellem to søskende, som hele deres barndom jævnligt er blevet rykket til nye plejefamilier og skoler. Hvis den ene bliver mobbet, kommer den anden straks til undsætning, og sammen tager de så en grusom hævn.

Med en pulserende lydside og slow motion-billeder skaber filmen et intenst univers, hvor man kommer ind i hovedet på de unge Tilde og Ruud, der ligesom flygningefaren Sayid prøver at tilpasse sig en ny verden.

I Videnskabsmanden Magnus’ trælse hverdag møder vi titlens duknakkede unge mand, der rutinemæssigt får bank af sin nemesis Theis og hans slæng. En dag tilbyder en mystisk pige Shelly, som øjensynlig har overnaturlige kræfter, ham at få hævn.

Men han må sande, at hævnen ikke er sød. Det ender gyserhektisk og blodigt, når Magnus i et rødligt skær kaster sig ud i at vinde over plageånderne.

18 Frames

18 Frames er en uafhængig filmuddannelse på Fyn med syv faglinjer.

Tredje årgang startede september 2015 og er færdig juni 2018.

Uddannelsens film tæller Ekko Shortlist-hittene Trekanter af lykke, Så se mig nu og Ødeland.

Se hvilke film, der ligger på All Time Shortlist

Læs mere på 18frames.dk

Relevante artikler

kortfilmanmeldelse
01. apr. 2015
18 Frames årgang #2

18 Frames årgang #2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten