Sexisme på TV 2
10. dec. 2021
Dyrby stopper efter afsløring af krænkelser
Han har i mange år været en af Danmarks mest magtfulde mediemænd som nyhedsdirektør på TV 2 og chefredaktør for B.T., men nu er Michael Dyrby blevet indhentet af fortiden. Foto | Bax Lindhardt

Dyrby stopper efter afsløring af krænkelser

Michael Dyrby træder tilbage som chefredaktør på B.T. efter afsløring af magtmisbrug og krænkelser på TV 2. Alligevel sender han en stikpille til #MeToo-bevægelsen.

Af Nicki Bruun

Trods massiv kritik af hans fortid på TV 2 har Michael Dyrby holdt fast i et job som ansvarshavende chefredaktør på B.T.

Dokumentaren MeToo: Sexisme bag skærmen afdækkede krænkelser og magtmisbrug under hans ledelse af TV 2 i 00’erne og første del af 10’erne.

Han prøvede at ride mediestormen af med nogle dages ferie. Men i tirsdag vendte han tilbage med en anden strategi: Han gav flere interviews, hvor han erkendte, at han havde krænket kvinder på TV 2.

Men interviewene overbeviste ikke mediefolk, heriblandt Ekkos chefredaktør Claus Christensen, der i går argumenterede for, at Dyrbys ansættelse på B.T. var et tilbageslag for #MeToo-bevægelsen og til skade for Berlingske Media, der ejer B.T.

Allerede i en leder i marts satte magasinet fokus på blandt andre Michael Dyrbys ansvar for den usunde kultur på TV 2.

Nu har han kastet håndklædet i ringen.

”Et medie lever af troværdighed og talent, så det kan producere den nødvendige journalistik, der er afgørende for et medie som B.T. Derfor har jeg meddelt koncerndirektør og udgiver Anders Krab-Johansen, at jeg træder tilbage,” skriver Michael Dyrby på B.T.’s hjemmeside og fortsætter:

”B.T. skal altid være magtkritisk og stille magthavere de vanskelige spørgsmål. Jeg har ikke levet op til den standard, som vi normalt forlanger af andre kilder. Det går ikke, for det svækker hele grundlaget for journalisternes daglige virke. Ikke bare på B.T. – men i hele Berlingske Media.”

En sjov tur
Herefter fremhæver Michael Dyrby, at han forlader et B.T. i topform, som ifølge chefredaktøren har udviklet sig flot under hans ledelse de seneste fire år.

Men han kommer også med en stikpille til #MeToo-bevægelsen.

”Jeg har i forbindelse med MeToo-debatten forsøgt at bekende min fortid på TV 2. Det er ikke blevet godt modtaget. Nærmest mistroisk. Debatten er vigtig, og selv om alle udtrykker, at de ønsker en debat om kulturen, har raseriet taget over.”

”Der er ikke plads til bekendelse, eftertanke og tilgivelse. Godstoget ruller på de udlagte skinner med stærke holdninger. Der er ikke plads til nuancer. Det er sort-hvidt. Du er god eller dårlig.”

”Faktum er, at de fleste mennesker rummer begge dele. Du kan være en god chef, og du kan være en dårlig chef. Jeg er formentlig begge dele og forlader B.T. med en stolt fornemmelse.”

Den ny tidligere chefredaktør slutter af med at takke sin familie, der har stået bag ham. ”Nu er det min tur til at stå bag dem,” skriver han og tilføjer: ”Tak for turen – det var sjovt.”

Relevante artikler

Sexisme på TV 2
07. dec. 2021
Mediebranchen er dobbeltmoralsk

Mediebranchen er dobbeltmoralsk

Serieanmeldelse
30. nov. 2021
MeToo: Sexisme bag skærmen

MeToo: Sexisme bag skærmen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten