Nyhed
28. okt. 2014
Mesterlig Oscar-favorit
Ida er fotograferet i gråtoner og det næsten kvadratiske Academy-format, som man måske genkender fra de danske Dogme-film. Foto | Sylvester Kazmierczak

Snigpremiere: Mesterlig Oscar-favorit

Se årets måske smukkeste film Ida til Ekkos snigpremiere 4. november. Og mød instruktøren Pawel Pawlikowski, der interviewes efter filmen.

Af Freya Bjørnlund

”En perfekt film.”

Så kort og koncist kan det gøres, når Ekkos anmelder Rasmus Brendstrup skal beskrive den polske film Ida.

I sin anmeldelse kaster han seks velvoksne stjerner efter filmen, som han har lutter lovord om.

”En sjæle-sønderrivende historie om identitet, tilgivelse og det at leve i en verden af uret, men også en tyst, bevægende film om sanselighed og kærlighed. Alt sammen fortalt på beskedne 80 minutter og uden farver. Ikke en løs ende. Ikke et billede for meget.”

Med Ida rammer den polske instruktør Pawel Pawlikowski et højdepunkt i karrieren, og filmen har allerede høstet et utal af festivalpriser og internationale anmelder-roser. Mange førende filmmedier nævner den som favorit til at løbe med Oscar’en for bedste ikke-engelsksprogede film.

Nu inviterer vi Ekkos læsere til en snigpremiere tirsdag 4. november kl. 21.30 i Grand Teatret – tre uger før filmens premiere.

Her kan du også møde instruktøren til en Q&A på engelsk efter filmen, som præsenteres af Ekkos faste anmelder, Michael Bo.

Ida er historien om den attenårige, forældreløse Anna, som er opvokset i et katolsk kloster. Her har hun tænkt sig at blive, men kort før hun skal afgive sit nonneløfte, bliver hun vejledt til at besøge sin ukendte moster.

Mosteren har noget at fortælle, som forandrer Annas liv for altid: Hun er jøde. Hendes rigtige navn er Ida. Og hendes forældre blev dræbt under Anden Verdenskrig af de mennesker, der nu bor i hendes barndomshjem.

Sandheden sender den unge kvinde ud på en eksistentiel opdagelsesrejse, som runder tilværelsens største spørgsmål og suger publikum med på vejen.

Men filmen er ikke bare en stærk fortælling, den er også et fotografisk mesterstykke.

Hele to fotografer, Ryszard Lenczewski og Lukasz Zal, står bag de gråtonede billeder i det næsten kvadratiske Academy-format. Hver scene består af et uafbrudt, gennemkomponeret tableau, som ifølge vor anmelder ”hver især kunne fortjene en museumsvæg”.

Gå ikke glip af en af årets største filmoplevelser, når Ekko viser Ida i Grand Teatret tirsdag 4. november kl. 21.30. Billetter til arrangementet kan købes her.

Snigpremiere: Ida

Tirsdag 4. november kl. 21.30 i Grand Teatret.

Bestil billetter her.

Pawel Pawlikowski

Født 1957 i Warszawa, Polen.

Opvokset i Italien, London og Berlin.

Startede ud som dokumentar-instruktør.

Underviser i instruktion og manuskriptskrivning på National Film School i England og Wajda Film School i Polen.

Ida er hans første film indspillet i hjemlandet Polen.

Udvalgt filmografi

Ida, 2013

La femme du Vème, 2011

My Summer of Love, 2004

Last Resort, 2000

The Stringer, 1998

Serbian Epics, 1992

Dostoevsky’s Travels, 1991

Trailer: Ida

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. okt. 2014
Ida

Ida

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten