Top 5
05. juni 2015
Mere skræmmende end It Follows
Er Martyrs alle tiders mest uhyggelige film? Det mener manuskriptforfatter Sissel Dalsgaard Thomsen, som til gengæld ikke er blevet skræmt af den aktuelle It Follows. Foto | Vittorio Vieira

Top 5: Mere skræmmende end It Follows

Skal øjnene rulle i hovedet af frygt, kan man gøre det bedre end It Follows. Det mener et af dansk films gysertalenter, som her udpeger sine personlige favoritter.

Af Mikkel Frederiksen

Gyserfilmen It Follows er noget af det uhyggeligste, man har set i årevis. Sådan lyder dommen fra toneangivende anmeldere over historien om en pige, der jages vildt af et mørkt, modbydeligt væsen. Det gælder også Ekkos anmelder, som kvitterer med fem stjerner.

Men ikke alle er lige skræmte.

Flere læsere har på Ekkos Facebook-side skrevet, at de slet ikke mener, filmen lever op til hypen. Heriblandt manuskriptforfatter Sissel Dalsgaard Thomsen, et af dansk films gysertalenter.

”Det langsomme monster i It Follows gør det bare ikke for mig,” siger hun og uddyber:

”I bund og grund handler uhygge om en ydre eller indre trussel mod hovedpersonen. Vi skal som publikum mærke truslen og frygten, og det gjorde jeg altså ikke.”

Timingen mangler
Sissel Dalsgaard Thomsen er mest kendt som manuskriptforfatter på Shortlist-kæmpehittet Venus, en voksdukkefilm om et par, der går i swingerklub for at få gang i sexlivet.

Men Thomsen afslørede en mørkere side, da hun tog afgang fra filmuddannelse Super16 sidste år med manuskriptet til Heiðrik á Heygums Skyld. Den fik Ekkos chefredaktør til at hoppe i stolen: ”En vaskeægte gyserfilm, som rent faktisk er uhyggelig.”

Sissel Dalsgaard Thomsen er overbevist om, at nogle elementer er strengt nødvendige for at få hårene til at rejse sig hos publikum.

”Teknikken betyder meget for at fremmane uhygge på film. Samspillet mellem foto, klip og i særdeleshed lyd er altafgørende. Og her synes jeg ikke, at It Follows leverer på disse punkter. Timingen er der bare ikke.”

Gys, man aldrig glemmer
Manuskriptforfatteren understreger dog, at uhygge er subjektiv, og hun kender adskillige gyserfreaks, som var ”ved at pisse i bukserne af skræk”, da de så den.

Men til alle dem, der ikke fik deres fix af spænding og rædsel med It Follows, har vi bedt Sissel Dalsgaard Thomsen vælge og karakterisere fem film, som efter hendes mening er meget mere uhyggelige. Vi starter fra bunden og bevæger os op til nummer et:


5. Mulholland Drive (2001)

Det er meget svært at vælge én Lynch-film som den mest uhyggelige. Listen er imponerende med film som Blue Velvet, Fire Walk with Me og Lost Highway. Alligevel er det mordmysteriet Mulholland Drive, der har genereret mest føde til mine mareridt. Hvorfor? Jeg ved det ikke. Lynch er ikke så vild med at forklare sine film, så jeg vil heller ikke gøre forsøget.


4. Chok (1965)

Fortællingen om en ung kvindes traumatiske forhold til mænd, der langsomt fører til, at hun mister forstanden, gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, da jeg så den første gang som ung teenager. Jeg har nok ikke været helt i stand til at forstå, hvad den egentlig handlede om, men den satte sig fast i underbevidstheden og drømmene i lang tid.


3. The Ring (1998)

Det her var den første jap-horrorfilm, jeg så, og det var den vildeste oplevelse. Filmen handler om et videobånd, som dødsdømmer tilskueren, og det ikoniske billede af den mærkeligt kravlende kvinde med sort hår er siden blevet en kliché. Men dengang var det hårrejsende uhyggeligt. Det tog mig mange år, før jeg igen kunne gå forbi et spejl i mørke.


2. Motorsavsmassakren (1974)

Gys handler rigtig meget om stemning, og hvis der er noget Motorsavsmassakren har til overflod, så er det en foruroligende, sindssyg og uendeligt ubehagelig stemning. Allerede fra forteksterne med de skræmmende lyde, bliver man suget ind. Man sidder hele tiden med følelsen af, at der kommer til at ske noget virkelig rædselsfuldt … lige om lidt. Og man bliver ikke skuffet.


1. Martyrs (2008)

Martyrs benytter sig af virkemidler fra en masse forskellige subgenrer, og det gør den på alle fronter til topkarakter. Det er en film, som nok er elsket blandt genrenørder, men generelt er den blevet overset. Den fortjener virkelig et bredt publikum. Historien om en ung pige, der tager hævn på dem, der har misbrugt hende, er det mest uhyggelige, jeg har set på et lærred. Og det er den eneste gyserfilm, der rører mig til tårer – hver gang jeg ser den.

Sissel Dalsgaard Thomsen

Født i 1979 i Herlev.

Uddannet som manuskriptforfatter fra Super16 i 2014 med afgangsfilmen Skyld.

Har arbejdet som manuskriptlæser for Zentropa, TV2, Det Svenske Filminstitut og Nordisk Film.

Har skrevet børnebøgerne Vips og klub Dracula og Klub Dracula møder et spøgelse.

Har skrevet manuskriptet til Venus og Et dukkehjem, som begge kan ses på All Time Shortlist.

Udvalgt filmografi

Mordene på Katarina, 2015

Vokseværk, 2014

Skyld, 2014

Et dukkehjem, 2013

Venus, 2010

Kaktus, 2008

Relevante artikler

kortfilmanmeldelse
08. dec. 2014
Super16: Afgangsfilm årgang #7

Super16: Afgangsfilm årgang #7

Top 10
11. jan. 2014
Scorseses ynd­lings­gy­ser­film

Scorseses ynd­lings­gy­ser­film

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten