Sommerfilm
12. juli 2019
Min sommer med Leth & Laudrup
Med sit registrerende kamera følger Jørgen Leth i Michael Laudrup – en fodboldspiller den danske verdensstjerne, mens han i 90’erne skaber magi med sine medspillere på Camp Nou i Barcelona. Foto | Sunset Productions

Min sommer med Leth & Laudrup

Jørgen Leths fodboldfilm om Michael Laudrup gjorde et uudsletteligt indtryk på en meget ung Casper Hindse, der her starter Ekkos serie om sommerfilm.

Af Casper Hindse

Jeg havde solen i øjnene, men det var ligegyldigt. Der skulle nok blive mål alligevel. Alt var nemlig iscenesat, udtænkt ned til mindste kvadratcentimeter på banen. 

Bolden ville blive spillet rundt. Først var jeg Stoichkov, dernæst Koeman, så Romario og til slut Michael Laudrup, som scorede. 

Det var en scene taget fra virkeligheden. Fra Camp Nou, FC Barcelonas hjemmebane. 

Men det var også en scene omklippet og tilpasset mit barndomshjems skrånende græsplæne, så den lignede scenerne fra Jørgen Leths portrætfilm Michael Laudrup – en fodboldspiller fra 1993. 

Den film er om noget min barndoms endeløse sommer, mit første møde med, hvordan man kan skabe æstetiske – nogle ville sige kedelige – billeder ud af en så potent sport som fodbold. 

Men det vidste jeg naturligvis intet om, da jeg i en alder af ni år rendte rundt på græsset i sommeren 1995. 

Samtidig var filmen et minde om en tid med det såkaldte Dream Team. Året efter premieren skiftede Laudrup nemlig til ærkerivalerne fra Real Madrid. Det gjorde ondt på en spirende Barca-fan, men Michael Laudrup – en fodboldspiller blev sommeren efter et symbol på, hvad sport også er. 

En kampplads, man selv kan sætte op og bryde rammerne i. 

Afslutningen på en epoke
Michael Laudrup – en fodboldspiller er en højmesse ved katedralen Camp Nou. Jørgen Leth følger med et registrerende kamera den danske verdensstjerne i Barca-trøjen. Michael Laudrup fortæller om fodboldspillet som kunstart, men det var kampene, der fascinerede mig som barn. 

De lange sekvenser, hvor Leth overtager styringen (”fuldstændig”, som instruktøren selv ville sige) og taler ind over de smukkeste øjeblikke fra grønsværen, fascinerede mig dybt. 

Somme tider foregik det hele i så langsomt et tempo, at jeg troede, filmen var ved at gå i stå. Men det havde faktisk sin berettigelse. For fodboldnørder – og børn med lange sommerferier – kan detaljerne i spillet stadig udforskes intenst, når man genser Barca-eposset i dag. 

Men først og fremmest landede de 74 minutter om spilleren og klubben på det helt rette tidspunkt. Efter at have vundet og vundet og vundet kollapsede FC Barcelona kort efter premieren på Leths film i Champions League-finalen i Athen i maj 1994, hvor AC Milan vandt med 4-0, og hvor min far og jeg slukkede fjernsynet. Det var afslutningen på en epoke. 

Men filmen var en hyldest, man åd råt. 

Dengang anede vi jo ikke, at der skulle komme fodbold-aliens som Xavi, Iniesta og en vis Messi, der leverede endnu mere berusende bold, end Laudrup-holdet havde gjort. 

Den store regissør
Så i solskinnet i 1995 genindspillede jeg selv scenerne fra Michael Laudrup – en fodboldspiller i den skrånende have. For at blive bedre til fodbold og for at holde fast i et flygtigt øjeblik. 

Med Barca-trøjen hængende om skuldrene messede jeg for mig selv: ”Stoichkov til Koeman, videre til Romario ... og Laudrup scorer.” 

Somme tider fik min far lov til at være med, når han var hjemme fra arbejde eller sine forretningsrejser, men hovedsageligt var legen min egen.

Jeg var dens regissør, alle spillerne og ikke mindst målscoreren. 

På trippende tæer tog jeg flere gange dagligt turen imellem fjernsynsstuen og græsplænen. Der var scener fra vhs-båndet, som skulle indøves og udleves. Oplevelser, der skulle gengives med stor præcision. Helt i filmens ånd. 

Stoichkov til Koeman, videre til Romario ... og Laudrup scorer.

Min sommerfilm

Sommer er ikke højsæson for film, men alligevel har de fleste en film, som de forbinder med den varme årstid.

I løbet af juli og august vil Ekkos journalister skrive om deres helt personlige sommerfilm.

Interview med Jørgen Leth om Laudrup-filmen

Relevante artikler

Essay
13. okt. 2017
Jeg er hovedløst fan af Jørgen Leth

Jeg er hovedløst fan af Jørgen Leth

Nyhed
31. aug. 2012
Ekkos leder om Jørgen Leth-sagen

Ekkos leder om Jørgen Leth-sagen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten