Nyhed
08. nov. 2005
Max Kestner laver film om Rasmus Nøhr

Max Kestner laver film om Rasmus Nøhr

Af Mads R. Mariegaard

Dokumentarfilminstruktøren Max Kestners næste film, Skrappe Ras, er et portræt af vennen og musikeren Rasmus Nøhr. Kestner har desuden to film under udvikling.

Filminstruktøren Max Kestner er i gang med hele tre nye dokumentarfilm. Det fortalte han i dag under en samtale med forfatteren og filminstruktøren Lars Movin på et seminar i Cinemateket i København, arrangeret af dokumentarfilmfestivalen cph:dox.

Den film, der er længst fremme, har fået arbejdstitlen Skrappe Ras og ventes færdig til foråret. Det er et "søndagsprojekt", som Max Kestner har optaget over fire år, sideløbende med hans to første film, de prisbelønnede Nede på jorden og Rejsen på ophavet. Skrappe Ras følger skabelsen af vennen Rasmus Nøhrs debutalbum fra sidste år.

Film om kærlighed
"Rasmus har foreslået flere film, jeg skulle lave om ham. Den her solgte han til mig som en procesfilm om et album, men for mig er det en film om kærlighed, for alle hans sange handler om piger, han ikke kan få," sagde Max Kestner.

På den måde er de to spor i filmen forbundne: Rasmus Nøhrs kærlighedsliv inspirerer hans musik, men samtidig er karrieren som musiker et middel til at få de piger, der ikke vil have ham. Max Kestner har blandt andet fulgt Rasmus Nøhr på dates, men de scener endte han med at smide ud.

"Det mest interessante materiale var det, hvor Rasmus snakkede om piger, men hvor de ikke var til stede. Filmen faldt på plads, da jeg fandt ud af, at der ikke skulle være nogen piger med," sagde Max Kestner.

Københavnerfilm
På seminaret viste Max Kestner også sekvenser fra to film under udvikling, som han håber at gøre færdige inden for et år eller to. Den ene er en arkitekturfilm om København.

"Det er en film om de bygninger, vi bor i. I filmen skal byen hele tiden — rent fysisk — være til stede i billedet. Vi filmer enten ind i eller ud af et hus. Samtidig er grundtanken, at byen skal opleves på en ny måde. Derfor skal vi først have folk til at glemme den, og det gør vi ved at stille os på nye steder og filme på andre måder," sagde Max Kestner.

Poetisk videnskab
Max Kestners tredje projekt bærer arbejdstitlen Poetic Science. Her skal kunstens indflydelse på den teknologiske udvikling undersøges. Idéen fik Camilla Andersen, som nu arbejder på Zentropa Real. Hun bad Max Kestner give idéen filmisk form. 

Poetic Science skal — gennem interviews og reportage — vise en række forskere og kunstnere, blandt andre forfatteren William Gibson, hvis science fiction-roman Neuromancer (1984) var med til at inspirere udviklingen af internettet.


Skrappe Ras produceres af Barok Film og er støttet af Det Danske Filminstitut. København produceres af Cosmo Film og Poetic Science af Zentropa Real.

Interview med Max Kestner: Max og kaos
Essay af Max Kestner: "Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min"

 

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten