Nyhed
27. okt. 2011
Markedet er til happy endings

Markedet er til happy endings

Katrine Wiedemanns kommende film Viceværten har fået en lykkelig slutning af hensyn til publikum, fortæller producer Ib Tardini. Det oprindelige manus endte sørgeligt.
Af Henrik Østergaard

Den dystre og højtidelige tone i Katrine Wiedemanns debutfilm, Fruen på Hamre, faldt i sin tid ikke i publikums smag.

I den succesfulde teaterinstruktørs anden film er der kommet andre boller på suppen. Af hensyn til publikum har hendes kommende film Viceværten nemlig fået en lykkelig slutning.

Det fortalte producer Ib Tardini til en særvisning af filmen for en flok film- og medievidenskabsstuderende på Københavns Universitet, hvor også instruktøren selv deltog.

I den magisk-realistiske film lærer en afstumpet vicevært (Lars Mikkelsen) at vise omsorg igennem et seksuelt forhold til en pige (Julie Zangenberg), der bogstavelig talt virker som dumpet ned fra himlen.

Da det viser sig, at sex med pigen har en helbredende virkning, begynder boligblokkens øvrige beboere pludselig også at ville nyde godt af pigens villige krop.

Ikke til ug
Filmens slutning skal naturligvis ikke afsløres her, men i Kim Fupz Aakesons første manuskriptudkast sluttede historien faktisk sørgeligt.

”I den slutning skulle hovedpersonen få et sammenbrud og ligge på gulvet, mens de andre beboere vadede over ham og ind til pigen,” fortalte Katrine Wiedemann de fremmødte på Københavns Universitet.

Wiedemann og Tardini sagde, at de undervejs havde haft store diskussioner om, hvordan filmen skulle slutte. De var dog begge enige i, at filmen skulle ende lykkeligt. For Wiedemann var det vigtigt, at hovedpersonen lærte noget af forholdet til pigen. Men helt tilfreds var hun alligevel ikke.

”Den lykkelige slutning, som vi så endte med at lave, er måske ikke helt til ug,” indrømmede Wiedemann.

Ingen fikse fiktionskneb
Efter Italiensk for begyndere var de blevet trætte af lykkelige slutninger, fortalte Ib Tardini, der i en menneskealder har arbejdet som filmproducer.

”Nu skulle folk have noget bad feeling, syntes vi. Derfor begyndte vi at lave mere konsekvente film uden fikse fiktionskneb,” sagde han.

Tardini må dog i dag erkende, at tragiske film som Himlen falder, Kvinden der drømte om en mand og Lille soldat ikke har været nogen succes ved billetlugerne.

”Markedet er ikke til ulykkelige slutninger i øjeblikket,” konstaterede Tardini, som er en af de få tilbageblevne producere på det nedskæringsramte Zentropa.

Satser på Berlin
Meningerne om filmen var i øvrigt delte blandt de fremmødte studerende på Københavns Universitet.

Flere mente, at filmens tema om ”Godt versus Ondt” var interessant. Andre syntes dog, at filmens slutning ikke var helt velmotiveret.

Man kan selv vurdere om Viceværten har fået den rigtige slutning, når filmen formentlig får dansk biografpremiere engang i det nye år. Wiedemann og Tardini satser på, at filmen bliver udtaget til hovedkonkurrencen på næste års Berlin-festival i februar.

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

The Housemaid
Biografanmeldelse
22. dec. 2025

The Housemaid

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Tro og tvivl
Jobs Bog ifølge Jensen
Tema
08. maj 2006

Jobs Bog ifølge Jensen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten