Nyhed
03. mar. 2017
Marie Grathø Sørensen skal til Cannes
Marie Grathø Sørensens afgangsfilm fra Super16, Teenland med Victoria Carmen Sonne, kan blive til en spillefilm, da instruktøren er blevet udtaget til en talentudviklingsgruppe i Cannes. Foto | Sophie Winqvist

Marie Grathø Sørensen skal til Cannes

Stortalentet har begejstret med kortfilm på Ekko Shortlist, men skal nu præsentere spillefilmprojektet Teenage Jesus på verdens største festival.

Af Nicki Bruun

”Jeg håber, at Teenland bliver fed, for jeg drømmer om at lave den til en spillefilm.”

Sådan sagde Marie Grathø Sørensen om sin afgangsfilm fra Super16 til Ekko i 2013, da hun var i gang med at lave den.

Nu ser drømmen om en spillefilm ud til at være kommet en hel del nærmere.

Marie Grathø Sørensen er nemlig blevet udvalgt til udviklingsgruppen Cinefondation L’Atelier på Cannes-festivalen, hvor filmskabere præsenterer deres spillefilmprojekter.

Filmen, som hun skal derned med, hedder Teenage Jesus og er en videreudvikling af Teenland. Teenage Jesus handler om den anarkistiske pige Jenny, der bliver indlagt på et psykiatrisk bosted. Her opdager hun, at hun kan helbrede de andre patienters sindstilstande. Og stemmen i hendes hoved er selveste Gud.

I kortfilmen Teenland hedder hovedpersonen Sally og spilles af Victoria Carmen Sonne (I blodet), men ellers er grundhistorien den samme. Afgangsfilmen blev efterfølgende lanceret som en webserie, men kan altså nu også blive en spillefilm under en anden titel.

Teenage Jesus er under udvikling hos produktionsselskabet Beofilm med støtte fra blandt andet Det Danske Filminstitut.

Gode chancer
Marie Grathø Sørensen har haft en længere rejse mod spillefilmdrømmen, siden hun blev uddannet fra Super16 i 2014.

Idéen til spillefilmen Teenage Jesus vandt allerede i 2015 prisen for bedste pitch på den norske Haugesund-festival og var sidste år i udviklingsprogrammet Cinemart på festivalen IFFR i Rotterdam.

Men det er en noget anden vægtklasse med særdeles gode udsigter, som Marie Grathø Sørensen og hendes film bevæger sig op i.

Ifølge Variety er 146 af de 186 projekter, som er blevet præsenteret i Cinefondation L’Atelier siden 2005 efterfølgende blevet realiseret, mens fjorten er i præ-produktion.

En vild stil
Marie Grathø Sørensen blev optaget på den alternative filmuddannelse Super16 i 2011. Året efter instruerede hun Daimi, der ved Ekko Shortlist Awards i 2014 både var nomineret til bedste fiktion og bedste kvindelige hovedrolle (Bebiane Ivalo Kreutzmann).

Daimi lavede Marie Grathø Sørensen sammen med manuskriptforfatteren Eini Carina Grønvold, og det samme var tilfældet med midtvejsfilmen Lækre til vi dør. Den handler om gymnasiepiger, som også er lesbiske vampyrer, og den lagde kimen til den vildere stil, der også er på spil i Teenland.

Årets Cannes-festival foregår 17.-28. maj.

Relevante artikler

kortfilmanmeldelse
08. dec. 2014
Super16: Afgangsfilm årgang #7

Super16: Afgangsfilm årgang #7

Portræt
15. apr. 2013
Den dynamiske kvindeduo

Den dynamiske kvindeduo

Relateret film

Lækre til vi dør

Lækre til vi dør

Daimi

Daimi

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten