Nekrolog
21. juli 2016
Manden bag Pretty Woman er død
Julia Roberts og Garry Marshall under optagelserne af Pretty Woman (1990). Foto | Buena Vista

Manden bag Pretty Woman er død

Instruktøren Garry Marshall, som for alvor satte Julia Roberts på stjernehimlen, er død.

Af Kim Pedersen

Efter at have pådraget sig en ondsindet lungebetændelse sov instruktøren Garry Marshall ind i Los Angeles i tirsdags.

Han blev 81 år.

Langt fra Oscars fangarme var Marshalls kendetegn de lettere romantiske komedier, og dem nåede han at lave ikke så få af. Fra spillefilmdebuten i 1982, den temmelig upåagtede Lægevagten, blev det til ikke mindre end sytten øvrige komedier i karrieren.

Mest bemærkelsesværdig er selvfølgelig Pretty Woman fra 1990 med Julia Roberts og Richard Gere.

Et trist punktum
Men Marshalls bedste film er nu engang den noget oversete Frankie & Johnny med Al Pacino og Michelle Pheiffer fra 1991. Men også The Flamingo Kid (1984) med Matt Dillon og Pige overbord (1987) med Goldie Hawn, skal også nævnes som nogle af de mere vellykkede.

I 1999 forsøgte Marshall sig endnu engang med den tidligere så succesfulde kombination af Roberts og Gere. Resultatet var Runaway Bride (1999), men den nåede ikke Pretty Woman til sokkeholderne, hverken kvalitetsmæssigt eller kommercielt.

Hans sidste tre spillefilm blev højtidskomedierne Valentine’s Day (2010), New Year’s Eve (2011) og Mother’s Day, som havde premiere i foråret. De er desværre ikke særligt gode, sidstnævnte en ren katastrofe. Et lidt trist punktum på en karriere, som ellers har budt på film af langt højere kvalitet.

83 biroller
Som så mange andre filminstruktører fra sin generation begyndte Garry Marshall karrieren med instruktion af tv-serier.

Faktisk har han som ingen anden påvirket tv-komikken som skaber af mange af særligt 70’ernes mest populære sitcoms. Han fik succes med The Odd Couple (1970) og et kæmpehit med den 50’er-nostalgiske serie Happy Days (1974-84), der gjorde Ron Howard til en stjerne og Henry Winklers karakter The Fonz til et popkulturfænomen.

Serien introducerede også Robin Williams som rumvæsnet Mork, der i 1978 fik sin egen serie Mork & Mindy og blev efterfulgt af Laverne & Shirley og Joanie Loves Chachi.

Men det var ikke kun bag kameraet, at Marshall opererede. Hele 83 – ofte ukrediterede – biroller i spillefilm og tv-serier blev der også tid til. Mest bemærkelsesværdigt i Goldfinger (1964), Soapdish (1991) og I en klasse for sig (1992).

Mens man fra Oscar-akademiets side sjældent hylder instruktører af komedier, dristede både engelske BAFTA og franske César sig – helt berettiget – til at nominere Pretty Woman som bedste film, dog uden at den hjemtog de eftertragtede priser.

Ellers måtte Marshall nøjes med en række life achievement awards, og hele fire gange har hans tv-film været nomineret til Emmy-prisen.

Ligger til familien
Det med komedier ligger i øvrigt til familien. Garry var nemlig bror til Penny Marshall, som med stor succes har instrueret Big (1988), Livet længe leve (1990) og I en klasse for sig (1992).

Ingen tvivl om, at livet i Hollywood bliver en smule mindre sjov efter Marshalls død. Blandt de mennesker, han gennem et langt liv har samarbejdet med, er savnet øjensynligt meget stort.

Vi andre må kigge lidt længere efter den slags romantiske komedier, Marshall havde gjort til sit adelsmærke.

Trailer: Pretty Woman

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten