Interview
29. juni 2021
Når kærligheden pludselig forsvinder
Bølgerne går i 100 % flået kærlighed højt mellem Manden og Kvinden (Maria Cordsen og Ekko Shortlist Award-værten Besir Zeciri), da forelskelsen fra den ene dag til den anden forsvinder. Foto | Jakob Natorp

Når kærligheden pludselig forsvinder

Malthe Saxer skaber hudløst ærlige film. Nu indkredser afgangseleven fra Filmskolen fænomenet kærlighed i en parforholdsfilm, der læner sig tæt op ad hans egne følelser.

Af Sidsel Minuva

Malthe Saxer fortsætter sin stjernefærd. Den begyndte allerede før, han dimitterede som fiktionsinstruktør fra Den Danske Filmskole. 

I 2015 blev kortfilmen Gravøl nomineret ved til Ekko Shortlist Awards. Fem år senere blev hans første dokumentarfilm, Vi slås med sværd, udtaget til festivalerne Cph:Dox og MIX Copenhagen. 

Vi slås med sværd er hudløst ærlig. Saxer dissekerer sit eget køn sammen med vennen Ebsen, når de drager ud i vildmarken for at lave mandeting, som de to unge transmænd aldrig har haft mulighed for. 

Afgangsfilmen på Filmskolen har titlen 100 % flået kærlighed. Et smaskforelsket kærestepar bor i et afsides fyrtårn. Men som var det en overnaturlig hændelse, mister Kvinden end dag alle sine følelser for Manden. 

Det bliver til en kamp med og mod hinanden om at genfinde den tabte kærlighed. Præcis som Saxers dokumentar er filmen 100 procent oprigtig. 

Hvorfor har du valgt at lave 100 % flået kærlighed som din afgangsfilm? 

”Jeg var på Filmskolen kæreste med manuskriptforfatter Anna Juul, men vi gik fra hinanden to dage før, vi skulle begynde at arbejde på afgangsfilmen. Og hvad gør man så? Vi kunne ikke rigtigt skrive om andet, så det blev den fortælling.” 

”Filmen er ikke 100 procent selvbiografisk, men den er opstået af en nødvendighed for at fortælle den slags historie. Den prøver at besvare spørgsmålet: Hvad sker der med unge mennesker, når forelskelsen forsvinder? Hvad gør man, når tingene ikke længere er en selvfølge?” 

Hvorfor er det en vigtig fortælling? 

”Jeg er lige fyldt 30. På den ene side har jeg mine bedsteforældre, som lige har holdt krondiamantbryllup og har ét syn på kærlighed. På den anden side er jeg en del af et samfund præget af Tinder-ræset. Jeg står mellem to poler, hvor jeg både har mine bedsteforældre med mig og Tinder i hånden.” 

”Det er interessant at stoppe op og tænke over, hvad kærlighed egentlig er. Da jeg lavede filmen, begyndte jeg at læse bøger om kærlighed. Jeg fik et sprog og et større overblik over det følelsesregister.” 

– Når du tænker på dig selv som instruktør, ser du dig selv som håndværker eller kunstner? 

”Jeg ved ikke, om man kan adskille de to ting. Jeg vil nok sige en blanding. Jo bedre en håndværker jeg bliver, jo bedre en filmkunstner er jeg.” 

Har du en særlig instruktør, som du er meget inspireret af? 

”Der er mange film og mange instruktører, jeg godt kan lide. Jeg ser noget i en film eller instruktør og tænker: ’Ej, det er fandme fedt!’ Jeg kan godt lide at plukke lidt fra alle verdenshjørner. Jeg er opvokset meget med Disney, og så kan jeg også virkelig godt lide Lars von Triers film. Jeg kan også lide Charlie Kaufman.” 

”Der er også en masser af dokumentarer, som jeg er rundet af. Eksempelvis Joshua Oppenheimer med The Act of Killing og The Look of Silence.” 

Hvad vil du gerne bidrage med til dansk film? 

”Det aftryk, jeg gerne vil sætte, handler om publikum. Folk må gerne føle, at de kan rumme mere, når de kommer ud af biografen, end da de gik ind. Det kan være følelsen af, at der er mere plads indvendigt.” 

”Med 100 % flået kærlighed handler det om at åbne et rum, hvor man kan snakke om kærlighed og reflektere over, hvad det vil sige at elske nogen.” 

Hvordan er du i dag fagligt og personligt sammenlignet med, da du kom ind på filmskolen? 

”Jeg er mere gråhåret og har fået højere tindinger. Faglighed er sådan noget, der kommer snigende. Det er erfaring. På Filmskolen lærer man noget, som man måske først rigtigt har forstået om et år eller to. Men jeg føler mig stærkere. Det er ikke kun Filmskolen, der har gjort det, for der er også sket andre ting i de fire år i mit liv.” 

Hvad er dit bedste minde fra Filmskolen? 

”Der er rigtigt mange gode minder, for min årgang har været meget farverig. Noget, der har fyldt meget, har været min relation til Anna Juul. Mit samarbejde med hende har nok haft allerstørst betydning gennem årene.” 

Hvad er den værste oplevelse? 

”Det er ikke Filmskolens skyld, men jeg har været ret syg i halvandet år af min filmskoletid. Der var noget knas der. Evalueringen af afgangsfilmen har været rigtigt fin, men nogle af de andre evalueringer undervejs på skolen var godt nok op ad bakke. Men det er selvfølgelig også en del af at blive stærkere.” 

Er du i gang med et filmprojekt? 

”Jeg arbejder på en spillefilm. Den foregår i et cirkus om vinteren, og jeg undersøger meget menneskers forhold til dyr og menneskets forhold til sig selv som dyr.”

Malthe Saxer

Født på Frederiksberg i 1990. 

Nomineret til Shortlist Prisen ved Ekko Shortlist Awards 2015 for Gravøl

Dokumentardebuten Vi slås med sværd blev vist på Cph:Dox og MIX Copenhagen i 2020. 

100 % flået kærlighed kan ses på DRTV frem til 17. juli.

Trailer: 100 % flået kærlighed

Relevante artikler

Nyhed
24. juni 2021
Nyt Ekko med dansk filmdronning

Nyt Ekko med dansk filmdronning

Interview
24. juni 2021
Islænding med morsomme fiskeben

Islænding med morsomme fiskeben

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten