Nyhed
04. feb. 2008
Ma salama, Jamil vinder filmfestival

Ma salama, Jamil vinder filmfestival

Ny dansk film om blodhævn vinder hovedprisen på Rotterdam International Filmfestival.

Af Thure Munkholm

Der er en snert af både action og orientalisme over Omar Shargawis debutspillefilm, Ma salama, Jamil (oversat "Gå i fred, Jamil"), der fredag aften — sammen med en thailansk og malaysisk film — vandt den fornemme hovedpris, den såkaldte Tiger Award, på Rotterdam International Filmfestival.

Og i går aftes fik filmen to priser på Göteborg Internationale Filmfestival, nemlig den Svenske Kirkes Filmpris og FIPRESCI-prisen, som er den internationale kritikerjurys pris.

Filmen "imponerer med sin energi, kraft og originalitet og med sit fængslende greb om aktuelle sociale og politiske emener," udtalte juryen.

Ikke hensyn til fordomme
Ma salama, Jamil handler om den småkriminelle Jamil, der er på flugt fra en dødsdom, efter at han har taget livet af et andet menneske.

Flugten fører ham hastigt rundt i sidegaderne i det indre København, mens han desperat forsøger at sige farvel til sin familie.

"Jeg har ikke villet puste til ilden, men hvis jeg skulle have spekuleret på folks fordomme over for muslimer eller arabere, så ville jeg ikke kunne have lavet denne film," forklarede instruktøren Omar Shargawi i Rotterdam, da filmen tidligere på ugen havde international premiere.

"Så skulle jeg have lavet en lille hyggelig film om en velfungerende familie, hvor datteren læste til tandlæge. Men hvem fanden gider se sådan en film?"

To kulturer mødes
Som et postkort fra en fjern og eksotisk verden løfter filmen sløret for et København, der aldrig tidligere har fundet vej til dansk film.

Filmen er indspillet udelukkende i de arabiske miljøer i og omkring Nørrebro, og rollerne spilles af debuterende skuespillere, der er castet blandt instruktørens venner og familie.

Selvom der er noget umiskendeligt dansk over klipningen og tempoet i Ma salama, Jamil, har Omar Shargawi, der er født og opvokset i København med en dansk mor og palæstinensisk far, samtidig forsøgt at inddrage inspirationen fra den arabiske kultur.

"Som udgangspunkt er den danske kultur meget kontant. Vi skal helst bruge så kort tid som muligt på at forklare en ting. Arabere kan derimod godt lide at bruge store metaforer, og de kan bruge utroligt lang tid på at fortælle meget lidt," siger Omar Shargawi.

"Det er de to kulturer, jeg har forsøgt at få til at mødes i denne film. Jeg har forsøgt at kombinere den skandinaviske måde at lave filmen på uden at miste de arabiske, store følelser."

Dansk premiere i april
I alt kæmpede femten film fra blandt andet Chile, Frankrig og Grækenland om The Tiger Award. Sidste års hovedpris gik til Morten Hartz Kaplers film om det fiktive mord på vores egen statsminister, AFR.

Ma salama, Jamil er produceret af Meta Louise Foldager, Zentropa, og støttet af Det Danske Filminstituts talentudvikling, New Danish Screen. Filmen forventes at få dansk premiere i slutningen af april.

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Chefredaktørnissen Santa Claus kører rundt i hele Københavnsområdet til alle, der bestiller julegaveabonnement på Ekko inden 23. december klokken 12.

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten