Nekrolog
02. apr. 2024
Oscar-vinderen Louis Gossett Jr. er død

Louis Gossett Jr. spiller Sergent Foley i Officer og spion, og den ikoniske karakter er en af de første roller i amerikansk film, hvor en sort mand har så åbenlys magt over en hvid mand.

Foto | Carol McCullough

Oscar-vinderen Louis Gossett Jr. er død

Den første sorte mandlige skuespiller, der vandt en Oscar for bedste mandlige birolle, italesatte Hollywoods dobbeltmoral.

Af Rosemarie Kær Lundgaard

Fredag den 29. marts sov den kendte skuespiller Louis Gossett Jr. ind i Californien, 87 år gammel.

Han blev født i Brooklyn, New York, i 1936, men det lå ikke i kortene, at han skulle være skuespiller. Han ville være professionel sportsudøver.

Med sine 1,85 cm og adrætte fysik spillede han basketball på Abraham Lincoln High School. Men en sportsskade førte til en mere end 55 år lang skuespillerkarriere.

Efter skaden valgte Gossett Jr. i 1953 at medvirke i en skoleopsætning af komedien Du kan ikke tage det med dig. Debuten blev begyndelsen på en livslang kærlighedsaffære med skuespillet.

Efter high school blev han tilbudt et sportsstipendium, men valgte at takke nej for i stedet at begynde på New York University i 1954 for at læse dramatik.

Efterfølgende blev han tilbudt at spille for basketballholdet New York Knicks, men takkede igen nej for i stedet at medvirke i opsætningen af A Raisin in the Sun på Broadway.

Magt over hvid mand
Den rolle skulle blive den første af mange på Broadway. Men Gossett Jr. medvirker også i mange serier og vandt en Emmy i 1977 for rollen som spillemand i miniserien Roots.

Men hans mest mindeværdige rolle er sergenten Emil Foley i Officer og gentleman fra 1982. Her spiller han militærsergenten, der ser sig sur på søværnsaspiranten Zach Mayo, der spilles af Richard Gere.

”Han var en hård fyr med et hjerte af guld. Vi var alle så stolte af ham, da han vandt sin Oscar,” siger Richard Gere om Gossett i mediet Deadline.

I en af de mest mindeværdige scener i Officer og gentleman forsøger Foley at knække Mayo gennem ydmygende udfordringer for at få ham til at droppe ud af militæret.

Filmhistorisk er Sergent Foley en ikonisk karakter. Selv om raceforskel ikke italesættes, er det en af de første roller i amerikansk film, hvor en sort mand har så åbenlys magt over en hvid mand.

Skelsættende præstation
Rollen skrev filmhistorie på mere end én måde.

I 1983 vandt Gossett Jr. en Oscar for bedste mandlige birolle for sin rolle i Officer og gentleman. Han var den første sorte mand til at vinde den pris 43 år efter, at Hattie McDaniel var den første sorte kvinde til at vinde bedste kvindelige birolle som Mammy i Borte med blæsten (1939).

Således blev Gossett Jr. den fjerde sorte person, der på det tidspunkt vundet en Oscar.

Gennem sin karriere spillede han med i andre store film. Heriblandt Enemy mine (1985) og i actionfilmen Iron Eagle (1986), hvor han spiller en luftvåbensveteran.

Men selv om han opnåede stor anerkendelse, mærkede han også racemæssige begrænsninger. I sin autobiograf An Actor and a Gentleman fra 2010 skrev han, at hans Oscar ikke ændrede på, at alle hans roller var biroller.

Gennem sit liv har han ofte påpeget Hollywoods dobbeltmoral, når det gælder sorte skuespillere. Han havde også en fond, Eracism, dedikeret til at bekæmpe racisme.

Hans præstation i Officer og gentleman vil for altid huskes som skelsættende for det afroamerikanske samfund.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten