Nyhed
24. juli 2014
The Look of Silence til Venedig
Hovedpersonen i The Look of Silence får gennem sit arbejde som optiker adgang til nogle af de bødler, der var med til at slå hans bror ihjel. Filmen er udtaget til filmfestivalen i Venedig – en af verdens førende. Foto | Joshua Oppenheimer

The Look of Silence til Venedig

Joshua Oppenheimers opfølger til The Act of Killing får verdenspremiere på Venedig Film Festival. Anden del af Triers udgave af Nymphomanic vises uden for konkurrence.

Af Kasper Sølvsten

Den dansk-producerede dokumentarfilm The Act of Killing gik forrige år sin sejrsgang på alverdens international filmfestivaler, og nu kan efterfølgeren, The Look of Silence, måske gøre det samme.

Filmen er netop blevet udtaget til hovedkonkurrencen i en af verdens største filmfestivaler, Venedig Film Festival.

I Venedig skal Joshua Oppenheimer op mod blandt den svenske ener Roy Andersson og hans En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, The Cut af tysk-tyrkiske Fatih Akin og Manglehorn af David Gordon Green, hvis seneste film Joe, har fået fem stjerner i det aktuelle nummer af Ekko.

The Look of Silence handler, ligesom The Act of Killing, om folkemordet i Indonesien og om, hvordan nationen i dag stadig kæmper med fortidens spøgelser. I The Act of Killing blev historien fortalt fra gerningsmændenes vinkel – i bizarre og skræmmende genopførsler af deres ugerninger – men i The Look of Silence er perspektivet vendt rundt.

Her er hovedpersonen en ung mand, som opsøger de bødler, der under militærdiktaturet bortførte og dræbte hans bror. Resultatet er intenst og knugende.

Anden del af Lars von Triers directors cut af Nymphomaniac vol. 2 får ligesom The Look of Silence verdenspremiere på festivalen i Venedig. Den vises dog uden for konkurrence.

The Look of Silence er produceret af danske Signe Byrge og Final Cut for Real.

Hovedkonkurrencen

The Cut, Fatih Akin (Tyskland, Frankrig, Italien, Rusland, Canada, Polen, Tyrkiet)

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, Roy Andersson (Sverige, Tyskland, Norge, Frankrig)

99 Homes, Ramin Bahrani (USA)

Tales, Rakhshan Bani E’temad (Iran)

La rancon de la gloire, Xavier Beauvois (Frankrig)

Hungry Hearts, Saverio Costanzo (Italien)

Le fernier coup de marteau, Alix Delaporte (Frankrig)

Manglehorn, David Gordon Green (USA)

Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance), Alejandro Gonzales Inarritu (USA) (Åbningsfilm)

Three Hearts, Benoit Jacquot (Frankrig)

The Postman’s White Nights, Andrei Konchalovsky (Rusland)

Il Giovane Favoloso, Mario Martone (Italien)

Sivas, Kaan Mujdeci (Tyrkiet)

Anime Nere, Francesco Munzi (Italien, Frankrig)

Good Kill, Andrew Niccol (USA)

Loin des Hommes, David Oelhoffen (Frankrig)

The Look of Silence, Joshua Oppenheimer (Danmark, Finland, Indonesien, Norge, England)

Nobi, Shinya Tsukamoto (Japan)

Red Amnesia, Wang Xiaoshuai (Kina)

Horisont-konkurrencen

Theeb, Naji Abu Nowar (Jordan, Forenede Arabiske Emirater, Qatar, England)

Line of Credit, Salome Alexi (Georgien, Tyskland, Frankrig)

Cymbeline, Michael Almereyda (USA)

Senza Nessuna Pieta, Michele Alhaique (Italien)

Near Death Experience, Benoit Delepine, Gustave Kervern (Frankrig)

Le Vita Oscena, Renato De Maria (Italien)

Realite, Quentin Dupieux (Frankrig, Belgien)

I Spy/I Spy, Veronika Franz, Severin Fiala (Østrig)

Hill of Freedom, Hong Sangsoo (Sydkorea)

Bypass, Duane Hopkins (England)

The President, Moshen Makhmalbaf (Georgien, Frankrig, England, Tyskland)

Your Right Mind, Ami Canaan Mann (USA)

Belluscone, una storia siciliana, Franco Maresco (Italien)

Nabat, Elchin Musaoglu (Aserbajdsjan)

Heaven Knows What, Josh Safdie, Ben Safdie (USA, Frankrig)

These Are the Rules, Ognjen Svilicic (Kroatien, Frankrig, Serbien, Makedonien)

Court, Chaitanya Tamhane (Indien)

Uden for konkurrence

Words with Gods, Guillermo Arriaga, Emir Kusturica, Amos Gitai. Mira Nair, Warwick Thornton, Hector Babenco, Bahman Ghobadi, Hideo Nakata, Alex de la Iglesia (Mexico, USA)

She’s Funny That Way, Peter Bogdanovich (USA)

Dearest, Peter Ho-sun Chan (Hongkong, Kina)

Olive Kitteridge, Lisa Cholodenko (USA)

Burying the Ex, Joe Dante (USA)

Perez, Edoardo De Angelis (Italien)

La zuppa del demonio, Davide Ferrario (Italien)

Tsili, Amos Gitai (Israel, Rusland, Italien, Frankrig)

La trattativa, Sabina Guzzanti (Italien)

The Golden Era, Ann Hui (Kina, Hongkong)

Make Up, Im Kwontaek (Sydkorea)

The Humbling, Barry Levinson (USA)

The Old Man of Belem, Manoel de Oliveira (Portugal, Frankrig)

Italy in a Day, Gabriele Salvatores (Italien, England)

In the Basement, Ulrich Seidl (Østrig)

The Boxtrolls, Anthony Stacchi, Annable Graham (England)

Nyphomanic vol. 2, director’s cut, Lars Von Trier (Danmark, Tyskland, Frankrig, Belgien)

Venedig Film Festival
Venedig Film Festival er verdens ældste filmfestival og afholdes i år for 71. gang.

Festivalen begynder i år 27. august og slutter 6. september.

Venedig er sammen med Cannes og Berlin de vigtigste filmfestivaler i Europa.

Den bedste film premieres med Guldløven, mens Sølvløven uddeles til bedste instruktør.

Kun én dansk film har vundet Guldløven – Ordet af Carl Th. Dreyer i 1955.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten