Debat
01. aug. 2014
Sæt filmen fri
Med Idioterne indledte Lars von Trier og de andre Dogme-brødre i 1998 en ny og spændende tid for dansk film. Det er nu atter blevet tid til, at dansk film sættes fri. Foto | Lars von Trier

Leder: Sæt filmen fri

Hvis dansk film skal sættes fri, som Det Danske Filminstitut har proklameret, kræver det mere end bare lappeløsninger. Små tyve år efter dansk films guldalder, er der behov for at ryste posen.

Af Redaktionen / Ekko #65

Det var overskriften på Det Danske Filminstituts oplæg til den aktuelle filmaftale i 2010: Sæt filmen fri.

Verdens bedste filmlov er ”sandet til i detailstyring og kassetænkning” og har skabt ”et ufleksibelt støttesystem, som har svært ved at reagere på markedsmæssige forandringer, den teknologiske udvikling og nye filmiske tendenser”, hed det.

Politikerne lyttede, og Filminstituttet fik mere frihed til at administrere sine midler. Men blev filmen sat fri? Det er svært at få øje på.

Der er sket store omvæltninger i filmbranchen på verdensplan. Digitaliseringen, både i produktion, distribution og forevisning, kan måle sig med tonefilmens ankomst i sin tid. Og adgangen til mediet er blevet demokratiseret og almengjort i et omfang, man ikke havde drømt om.

Alligevel er det hele i bogstavelig forstand business as usual. De store blockbustere, der sælger billetter i dag, lokker med kendte stjerner, enkle, følelsesbaserede historier og superflot teknologi. Det gjorde de også for 50 og 100 år siden. Dertil kommer, at den økonomiske krise har lagt sig som en dyne over branchen.

En opgørelse for nylig viste, at næsten en tredjedel af biografpremiererne herhjemme i 2014 vil være genbrug, enten remakes eller seriefilm. Konservatisme præger også dansk film, hvor man mere end nogensinde spiller på de sikre kort.

Der brygges videre på Far til fire (nummer seksten og sytten i rækken), Min søsters børn (nummer elleve), Krummerne (nummer fem) og Klassefesten (nummer tre).

Efteråret byder på et gensyn med kriminalkommissær Carl Mørck i Fasandræberne, der efterfølger den mest sete film i 2013, Kvinden i buret, som trækker på en bestseller.

For snart 20 år siden kom Dogme med sin kur. Filmen var død og skulle vækkes til live. Og Dogme blev et kæmpe brand for den nye danske film, men snart fladede bølgen ud til en krusning på overfladen. Måske er tiden igen inde til en ny frigørelse, til en ny entusiasme i dansk film.

I stedet for lappeløsninger er der behov for at ryste posen: 1) Film skal vises, men ikke nødvendigvis i biografen, 2) produktionen fordobles fra 20 til 40 spillefilm om året, 3) et antal skal være ekstremt lavbudgetfilm, 4) stive arbejdsregler skal lempes, 5) filmstøtten skal mere have fokus på filmen end selskabet bag, 6) originale historier skal prioriteres, 7) unge talenter skal hjælpes til debut, inden de fylder 30.

Så ville filmen blive sat fri!

Relevante artikler

Essay
11. feb. 2013
Hvad skal vi med artfilm?
Farvel til filmen

Farvel til filmen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten