Cannes 2018
19. apr. 2018
Lars von Trier skal til Cannes
Lars von Trier stjal billedet på Berlin-festivalen, da han gjorde sin ankomst med Nymphomaniac, efter at være blevet erklæret persona non grata i Cannes. Foto | uoplyst

Lars von Trier skal til Cannes

Den danske instruktør bliver inviteret tilbage til verdens førende festival med seriemorderfilmen The House That Jack Built, men må nøjes med at være uden for konkurrence.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Det var en stor overraskelse, da Cannes-festivalen i torsdags offentliggjorde sit officielle program, og Lars von Trier ikke var at finde i hovedkonkurrencen.

På det efterfølgende pressemøde sagde festivalens kunstneriske leder Thierry Frémaux dog, at han forhåbentlig kunne svare på spørgsmålet om Trier ”om nogle dage”.

Og den danske instruktør kommer til årets udgave af verdens førende filmfestival. Hans seriemorderfilm The House That Jack Built får verdenspremiere på festivalen – men uden for konkurrence.

Dermed synes Lars von Trier kun at være delvist tilgivet, efter instruktøren i 2011 blev erklæret persona non grata på festivalen. Dengang kom han som bekendt til at udtale sig klodset om Adolf Hitler og nazismen på pressemødet for Melancholia.

Ligner et kompromis
Uden for konkurrence-selektionen er typisk reserveret til store, amerikanske film, der ikke ønsker at konkurrere. Men ifølge Ekkos kilder er det ikke efter Zentropas ønske, at The House That Jack Built bliver vist uden for konkurrence.

Udtagelsen kan derfor ligne et kompromis a la det, der efter sigende blev indgået i 2011. Dengang var der forlydender om, at kræfter i Cannes ville have Melancholia udelukket efter udtalelserne, men festivalen endte med kun at smide Trier ud.

Den anden mulighed er selvfølgelig, at festivalen bare ikke har fundet filmen god nok til hovedkonkurrencen.

Det er første gang nogensinde, at Lars von Trier er i Cannes uden at være i hovedkonkurrencen. Forbrydelsens element, Europa og Breaking the Waves vandt alle priser på festivalen, og i 2000 vandt instruktøren Guldpalmen for Dancer in the Dark.

Voldsomme mord
The House That Jack Built
følger den højintelligente seriemorder Jack over en periode på tolv år, hvor han begår en række mord.

Jack bliver spillet af amerikanske Matt Dillon, der kan få noget af et kunstnerisk comeback i den efter sigende meget voldsomme film. Efter Lars von Triers Antichrist i 2009 og Nymphomaniac fra 2013 er det ikke svært at forestille sig, at instruktørens nye film er temmelig grænseoverskridende.

Blandt filmens kvindelige skuespillere, der højst sandsynligt agerer Jacks ofre, finder man Uma Thurman, som også medvirker i Nymphmaniac, det unge talent Riley Keough og danske Sofie Gråbøl.

The House That Jack Built står i skrivende stund til at få dansk biografpremiere den 29. november.

Filmmagasinet Ekko

Filmmagasinet Ekkos flagskib er det eksklusive trykte blad.

Næste nummer er på gaden 4. maj.

Bestil abonnement og få det nye nummer leveret til døren.

Teaser: The House That Jack Built

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten