Nyhed
07. maj 2005
Lars von Trier: Manuskriptforfattere ødelægger dansk film

Lars von Trier: Manuskriptforfattere ødelægger dansk film

Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen skriver til ug, men upersonligt og overfladisk, siger Lars von Trier i det kommende EKKO #28, der er på gaden 1. juni.
Af Claus Christensen

Manuskriptforfattere ødelægger dansk film, mener Lars von Trier og retter i en større samtale med Peter Schepelern i EKKO #28 en barsk kritik mod to af dansk films mest populære manuskriptforfattere. 

"Problemet er, at både Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen er blevet så dygtige nu, at de skriver manuskripter på ingen tid — som er vanvittigt gode at læse og er vanvittigt klare i deres opbygning. De er til ug, og det er ødelæggende for filmen. I stedet for skal der være nogen, der har et personligt forhold til de emner, de skal lave."

Selve professionen er diskutabel
Når Manderlay om kort tid får verdenspremiere på Cannes-festivalen, er filmen instrueret og skrevet af samme person: Lars von Trier.

Det er efterhånden en sjældenhed i dansk film. I dag går instruktøren ofte til en manuskriptforfatter med sin idé for at få lavet et professionelt manuskript. Det er her, problemet opstår, siger Lars von Trier og forklarer:

"Jeg er meget, meget modstander af brug af manuskriptforfattere. Jeg synes, at selve professionen er diskutabel. Problemet er, at en instruktør henvender sig til en forfatter, kommer med en idé til noget, som måtte være mere eller mindre behjertet. Og én ting er i hvert fald sikkert, at når det har været igennem den der lynhurtige dramaturgisering, så er det ikke behjertet mere. Så bliver det vanvittigt overfladisk."

Instruktører er mere ærlige
Lars von Trier mener, at instruktører er et mere ærligt folkefærd. For manuskriptforfattere handler det derimod bare om at skabe et plot.

"De tager alle emner ned, tager dem bare ned fra en hylde, som om det ikke var noget, der havde voldt folk uendelige lidelser igennem historien. På amerikansk facon tager man nogle emner og beskæftiger sig med dem ud fra deres overflade, derfor bliver det nogle sindssygt overfladiske film. Det er virkelig misbrug af virkeligheden. Når Anders Thomas Jensen skriver, at de falder ned med en helikopter (i Susanne Biers Brødre, red.), så gør det sgu ikke ondt på ham at skrive det — det gør det altså ikke."

Hele interviewet, der i øvrigt handler om hovedlinjer i Triers kunst og hans forhold til politik, kan læses i EKKO #28. Bestil abonnement på tlf. 33214196 eller køb magasinet i større bladkiosker fra 1. juni.   

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten