Nyhed
25. jan. 2014
LaBeouf: Bizar opførsel er performancekunst
Shia Labeouf spiller en ulykkesfugl i kærlighedsfablen Charlie Countryman, der også har Mads Mikkelsen på rollelisten og udkommer på dvd den 27. marts. Foto | Hugo Stenson

LaBeouf: Bizar opførsel er performancekunst

Den amerikanske skuespiller har i den forløbne uge forsøgt at bortforklare sine seneste eskapader, der inkluderer plagiering og skallenik.

Af Jesper Olsen

Forsøger Shia LaBeouf at efterligne skuespillerkollegaen Joaquin Phoenix, der som led i mockumentaryen I’m Still Here pludselig ændrede karakter og sprang ud som nusset, umælende rapper-aspirant?

Eller er det bare en dårlig undskyldning for hans aparte opførsel?

Det spørgsmål er der flere, som stiller sig, efter at den amerikanske skuespiller, som medvirker i Triers Nymphomaniac, har skabt nye problemer for sig selv.

Undskyldninger også kopieret
Balladen
startede, da det i slutningen af sidste år blev afsløret, at Shia LaBeouf replik for replik havde kopieret Daniel Clowes’ tegneserie Justin M. Damiano i kortfilmen Howard Cantour.com.

Han havde vist filmen frem på verdens førende filmfestival i Cannes, men uden nogen form for kreditering af ophavsmanden.

Det fik Clowes’ forlægger til at fare i flint og true med retssag, mens Shia LaBeouf på Twitter bragte undskyldninger, der ligeledes var copypastet fra diverse kilder.

Men mærkværdighederne fortsatte.

Ikke berømt længere
Den 10. januar annoncerede skuespilleren, at han trak sig tilbage fra ”alt offentligt liv” oven på ”de seneste angreb mod min kunstneriske identitet”.

De seneste uger har han flere gange gentaget med versaler, at han ”ikke er berømt længere”.

I sidste uge spredte Shia LaBeoufs gådefulde adfærd sig til verdenen uden for Twitter-universet. Han blev filmet, mens han nikkede en anden mand en blød skalle på en bar i det sydlige London.

I en video forklarede en beruset Shia LaBeouf bagefter, at manden havde fornærmet hans svigermor. ”Jeg er en supernormal fyr,” snøvlede han i videoen.

I kunstens tjeneste
I en strøm af Twitter-beskeder gjorde LaBeouf i denne ugen så et comeback til ”offentligt liv”.

Han forklarede, at han med plagieringssagen satte sit offentlige image på spil i den originale kunsts tjeneste.

”Performancekunst er en måde at appellere direkte til et stort publikum, at chokere dem og få dem til at genoverveje deres egne opfattelser af kunst og dens relation til kulturen. Min Twitter-konto @thecampaignbook er meta-modernistisk performancekunst,” skrev han og fortsatte:

”Al kunst er enten plagiering eller revolution, og for at være kunstnerisk revolutionær i dag må man også være reaktionær. Jeg blev bevidst viklet ind i en plagieringssag, og så reagerede både verden og jeg. Forestillingen begyndte.”

”Jeg blev fuldstændig opslugt og glemte alt omkring mig. Jeg oplevede, at denne fordybelse i, hvad jeg lavede, frisatte min underbevidsthed og min kreative forestillingsevne.”

#StopCreating
Shia LaBeouf roste sig selv for at have søsat en diskussion om plagiering i den digitale tidsalder og brugen af sociale medier.

”Jeg henvendte mig til verden. Mine handlinger er kun så interessante som den dialog, der kommer ud af dem. At den dialog er i gang, er positivt.”

Han hævder endvidere, at instruktøren David Ayer er en del af hans kampagne – en kampagne, som tilsyneladende går ud på at få det ironiske hashtag #StopCreating til at hitte på Twitter.

Noget provokerende afsluttede Shia LaBeouf sin Twitter-salve med hashtagget #StopHeadbutting – som om hans skalle også var et stykke performancekunst.

Shia LaBeouf har i øvrigt slettet bemeldte Twitter-beskeder igen.

Shia Labeouf

Født 1986 i Los Angeles, Californien.

Faren er Vietnam-veteran og moren designer. Parret bliver skilt, og enebarnet Shia vokser op i det fattige Echo Park med sin mor.

Som tiårig begynder han at optræde som standupper i klubber.

Spiller en hovedrolle i tv-serien Even Stevens (2000-2003), der indbringer ham en Emmy Award.

Mest kendt som Sam Witwicky i de tre populære Transformers-film.

Debuterer som instruktør i 2004 med kortfilmen Let’s Love Hate og har siden instrueret både kortfilm og musikvideoer.

Har flere gange været på kant med ordensmagten.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. dec. 2013
Nymphomaniac

Nymphomaniac

Nyhed
20. dec. 2013
Shia LaBeouf i pinlig plagieringssag

Shia LaBeouf i pinlig plagieringssag

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten