Venedig 2018
27. juli 2018
Festivaldirektør afviser at hjælpe kvinderne
The Nightingale er et blodigt drama med Aisling Franciosi i hovedrollen som den unge Clare. Filmen er den eneste af en kvindelig instruktør på årets Venedig-festival. Foto | Matt Nettheim

Festivaldirektør afviser at hjælpe kvinderne

”Jeg vil hellere skifte job end at skulle tvinges til at vælge en film af en kvinde,” siger lederen af Venedig-festivalen, der kun har én kvindelig instruktør i årets hovedkonkurrence.

Af Nicki Bruun

Da Venedig-festivalen forleden offentliggjorde årets program, var det med titler som Suspiria, First Man og The Ballad of Buster Scruggs. På papiret den mest spændende Venedig-festival i mange år, hvis ikke nogensinde.

Alligevel er festivalen blevet kritiseret. Flere iagttagere savner kvindelige instruktører.

Faktisk er der i hovedkonkurrencens 21 film kun én kvinde, der gør Luca Guadagnino, Damien Chazelle og Coen-brødrene selskab. Australske Jennifer Kent, der brød igennem som instruktør med gyseren The Babadook, er udtaget med den voldelige The Nightingale.

Festivalens kunstneriske direktør Alberto Barbera mener dog ikke, at hans festival har et kønsproblem.

”Som jeg ser det, ville det være at fornærme instruktørerne, hvis man valgte en film til hovedkonkurrencen bare fordi den er lavet af en kvinde,” sagde Alberto Barbera til Hollywood Reporter efter offentliggørelsen af programmet.

”Jeg vil hellere skifte job end at skulle tvinges til at vælge en film af en kvinde og ikke på baggrund af filmens kvalitet.”

Kvinder skæres fra
Venedig-festivalen fik også sidste år kritik for sin skæve kønsfordeling. Her var tallene de samme: én kvinde i hovedkonkurrencens 21 film.

Men Alberto Barbera synes ikke, at det er festivalens ansvar at få kvindelige instruktører frem i verden. Han fortæller Hollywood Reporter, at 500 af de 1.500 indsendte film, han har set i år, er lavet af kvinder.

Men i udvælgelsen bliver 33 procent altså til under fem procent kvindelig deltagelse i hovedkonkurrencen.

”Når jeg ser en debutfilm, der kommer ud af det blå, ser jeg på filmens kvaliteter, ikke om den er af en mand eller kvinde. Selvfølgelig ville jeg gerne have flere kvinder på festivalen, men det afhænger ikke af mig,” siger festivallederen til branchemediet og skyder skylden på filmindustriens indledende produktionsfase.

”Der er stadig mange fordomme i branchen, og det skal ændres. Det kommer til at ske, men det tager tid. De ændringer skal ske i starten af fødekæden, ikke i slutningen,” siger Alberto Barbera med henvisning til, at en festival som Venedig befinder sig sidst på en films vej til mødet med publikum.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten