Cannes 2019
23. maj 2019
Kvindelig Guldpalmevinder i svøb
Den unge maler Marianne (Noémie Merlant, tv.) og Héloïse (Adèle Haenel) forelsker sig, men ved godt, at deres følelser er forbudte i 1700-tallets Frankrig. Foto | Claire Mathon

Kvindelig Guldpalmevinder i svøb

”Man bliver nemt reduceret til et budskab som kvindelig filmskaber,” siger Céline Sciamma, der kan blive den første kvinde til at vinde Guldpalmen alene i Cannes.

Af Nicki Bruun

Franske Céline Sciamma har med Portrait de la jeune fille en feu – på engelsk Portrait of a Girl on Fire – ifølge mange kritikere kørt sig i stilling til en pris på årets Cannes-festival.

Der bliver endda snakket om en Guldpalme til filmen, som handler om en lesbisk kærlighedsaffære i slutningen af det 18. århundrede.

Prisen er kun en gang før blevet vundet af en kvinde, og Jane Campion måtte dele den med kinesiske Chen Kaige og hans Farvel min konkubine, da hun vandt med The Piano i 1993.

Sciamma har svært ved at forholde sig til den slags snak midt i glæden over den positive modtagelse af sin film, men hun ville ikke tage festivalens øverste pris som en personlig sejr, fortæller hun Ekko i Cannes.

”Det handler virkelig ikke om, hvad det ville betyde for mig. Problemet er jo netop, at kønsfordelingen er så skæv, at vi er nødt til at snakke om det. Så det handler ikke om mine personlige følelser, men om hele denne overordnede problemstilling.”

Kvinden og kunstneren
38-årige Céline Sciamma debuterede som instruktør i 2007 med det lesbiske kærlighedsdrama Naissance des pieuvres, men hun slog først virkelig igennem med Tomboy og Girlhood fra 2011 og 2014.

Hele tiden har kvindelig seksualitet og venskab været fokuspunkter for instruktøren, men med Portrait de la jeune fille en feu har hun skiftet nutidige rammer ud med en fortælling i 1700-tallet.

Den unge maler Marianne (Noémie Merlant) bliver hyret til at male Héloïse (Adèle Haenel), som skal giftes. Alene på en ø med en stuepige forelsker de to kvinder sig i hinanden. Affæren spirer dog ganske langsomt, for kvinderne er godt klar over, at deres følelser er forbudte.

”Jeg har drømt om filmen længe og kom på idéen for fem år siden, lige efter Girlhood, men der gik to-tre år, før jeg begyndte at skrive historien,” forklarer Céline Sciamma, mens hun tænder en cigaret.

”Lysten var at lave en kærlighedsfilm om voksne mennesker for første gang i stedet for ungdomshistorier om mennesker i starten af deres liv. Og så ville jeg prøve at være mindre hemmelighedsfuld i min film.”

– Hvad mener du med det?

”Jeg bliver set som en instruktør, der laver film om nutidige problemstillinger, og så kan det godt blive glemt, at vi snakker om netop film: billeder, iscenesættelse og alt det. Man bliver nemt reduceret til et budskab, især som kvindelig filmskaber, fordi vi ikke kan adskille kvinden og kunstneren.”

Utopisk legeplads
Selv om Céline Sciamma med Portrait de la jeune fille en feu har lavet en film, hun håber vil blive nydt for skuespil, fotografering og andre filmiske præstationer, er hun heller ikke bleg for at indrømme, at det er en feministisk fortælling.

Instruktøren forsøger så vidt muligt at have mange kvinder på sit filmhold. ”Det handler om at skabe et arbejdsmiljø, hvor man føler sig selvsikker og på samme side,” forklarer instruktøren.

Det hjalp hende også med at sikre, at fokus blev holdt på historien om de to forelskede kvinder.

”Jeg ville skabe en tid og et sted, hvor de her kvinder kunne være frie og eksistere i fred – både fra mænd og kvinder, autoriteter og regler. Så vi skabte en slags utopisk legeplads over fem dage i deres liv, så vi kunne udforske idéen om kvindeligt sammenhold og søsterskab,” siger Céline Sciamma, der blev forstemt, da hun gravede sig ned i kunsthistorien.

”Da jeg begyndte at researche kvindelige malere fra dengang, anede jeg intet om, hvor mange der var. Jeg kendte de største, men vidste ikke, at der var så mange. Det var rørende, men også ret trist at se deres malerier, for de er blevet fjernet fra kunsthistorien.”

Céline Sciamma

Født 1980 i Pontoise, Frankrig.

Uddannet instruktør på den førende franske filmskole La Fémis.

Feministisk aktivist, der er en ledende figur i den franske del af ligestillingsbevægelsen 5050 by 2020.

Dannede tidligere par med sin skuespiller Adèle Haenel.

Aktuel i Cannes-festivalens hovedkonkurrence med Portrait de la jeune fille en feu.

Film

Portrait de la jeune fille en feu
2019

Girlhood
2014

Tomboy
2011

Naissance des pieuvres
2007

Scene: Portrait de la jeune fille en feu

Relevante artikler

Interview
15. feb. 2017
Børn bor ikke i en boble

Børn bor ikke i en boble

Biografanmeldelse
02. dec. 2014
Girlhood

Girlhood

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten