Nyhed
19. feb. 2020
Kunstig intelligens vinder frem i Hollywood
Warner Bros. fik succes med Steven Spielbergs Ready Player One, hvor Wade (Tye Sheridan) rejser ind i et fantastisk univers. Og nu har filmselskabet måske fundet en måde helt at slippe for fiaskoer. Foto | Jaap Buitendijk

Kunstig intelligens vinder frem i Hollywood

Warner Bros. indgår aftale med selskab, der kan forudsige produktioners potentiale ved billetlugerne.

Af Mikkel Krebs Behnke

Mennesker bliver i stigende grad overflødige.

Robotter løser oftere og oftere opgaver, som tidligere krævede et menneske bag. Og hvad angår vores smag, så har Netflix’ algoritmer allerede regnet ud, hvad vi vil se.

Nu er Hollywood også begyndt at omfavne de nye muligheder med kunstig intelligens. Den amerikanske mediekoncern Warner Bros. har indgået en aftale med Cinelytic for at bruge deres platform, der er baseret på kunstig intelligens, skriver The Hollywood Reporter.

Warner Bros. vil med aftalen få adgang til en kæmpe database og analyser, der i den tidlige udviklingsfase kan hjælpe selskabet med at finde ud af, om en film har indtægtsmæssigt potentiale eller ej. På den måde håber de at undgå fiaskoer som The Kitchen, Shaft og Godzilla: King of The Monsters.

Platformen siges at kunne vurdere en filmstjernes værdi i et givent område, og hvor meget en film vil tjene i biograferne og hos streamingtjenesterne.

”Systemet kan i løbet af sekunder udregne, hvad mennesker normalt har brugt dage på i forhold til at bedømme en films potentiale eller en stjernes værdi,” forklarer Tobias Queisser, grundlægger af Cinelytic, til The Hollywood Reporter.

Mere sikkert end menneker
Idéen om tænkende maskiner er ikke helt ny.

I 2019 præsenterede et belgisk selskab computersystemet ScriptBook på Karlovy Vary-filmfestivalen i Tjekkiet.

Akkurat som Cinelytic mener holdet bag SciptBook, at deres system kan vise produktioners potentiale. Det er muligt, fordi teknologien sammenligner et givent manuskript med en database på over 6500 filmatiserede manuskripter.

Selskabet hævder, at man ved brug af deres system har 84 procent bedre chance for at forudse en fiasko sammenlignet med, hvis et menneske skulle varetage opgaven.

”Subjektive beslutninger fører til fiaskoer ved billetlugen,” lyder det fra ScriptBook.

Kvaksalveri
Inden for filmbranchen har man tøvet med at implementere nye teknologier som kunstig intelligens og computeralgoritmer.

Og flere har udtrykt deres bekymring. Filmproducenten Keith Calder har offentligt kritiseret blandt andet ScriptBook for deres procenttal for emner som ”sympati” og ”kreativitet”.

”ScriptBook er åbenlyst kvaksalveri forklædt som et ’objektivt værktøj’. Forfattere og folk på filmselskaber, vær søde at sige nej tak til det her,” har Calder skrevet på Twitter.

Men ifølge Tobias Queisser er der ikke grund til bekymring. Systemet er primært til for at hjælpe mennesker med at bearbejde store mængder af data.

”Kunstig intelligens lyder skræmmende. Men den kan ikke træffe kreative beslutninger,” forklarer han til The Hollywood Reporter og fortsætter:

”Systemet kan slå tal i stykker og håndtere store mængder data for derved at vise et mønster, der ellers ikke ville være synligt for et menneske. Men i forhold til kreative beslutninger har du stadig brug for erfaring og en mavefornemmelse.”

Relevante artikler

Top 10
29. nov. 2016
Robotter på film

Top 10:  Robotter på film

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten