Nyhed
11. nov. 2004
Kunsten i politisk oprør

Kunsten i politisk oprør

Svensk kulturredaktør mener, at kunsten er i gang med et oprør mod medierne.
Af Mads R. Mariegaard

Nationalmuseet ligner ikke det mest oplagte sted at tale om et oprør. Ikke desto mindre er det det, Stefan Jonsson gør. Mens museumsgæster træder rundt i oldtid, kongelige møntsamlinger og resterne af en rolig søndag, stiller den svenske debattør sig op på en talerstol i museets biografsal og hævder, at kunsten gør oprør mod
medierne.

"Dokumentarfilmene, med Michael Moores i spidsen, gør det arbejde, som journalisterne egentlig burde gøre," siger Stefan Jonsson, som er kulturredaktør på den
svenske avis Dagens Nyheter og forfatter af bøger om kultur og globalisering. Senest har han skrevet essayet "Æstetikkens fakta og journalismens fiktioner" i det europæiske kulturmagasin Lettre, som sammen med dokumentarfilmfestivalen cph:dox arrangerer eftermiddagens foredrag.

Stefan Jonsson mener, at den kulturelle globalisering medfører en stigende ensretning af medierne. Det er denne ensretning, som kunsten i stigende grad reagerer på. Når medierne i form og indhold bliver så indskrænkede, at de kun kan gengive magtens meninger, gør kunstnerne oprør og forsøger at overtage mediernes rolle som fjerde statsmagt.

Moore i uvant rolle
Michael Moores film er oplagte eksempler, men også programmet i årets cph:dox-festival er fuld af dem. Et af de bedste er dokumentarfilmen The Corporation, som i timerne før Stefan Jonssons foredrag havde dansk premiere i Dagmar Teatret, hvor den fyldte en biografsal til sidste plads.

The Corporation, der har Michael Moore i en - noget uvant - birolle, sammenligner det multinationale selskab med et menneske og viser, at det har alle de træk, vi normalt forbinder med psykopater: Det er en levende organisme,
som ikke kan lade være med at rage rigdom til sig, mens den udnytter jordens fattigste mennesker som billig arbejdskraft og forårsager uoprettelige skader på klodens miljø.

På den måde giver filmen et stærkt kritisk og subjektivt billede af de multinationale selskabers magtmisbrug og uforsvarlighed. Et af de billeder, der efter Stefan Jonssons mening alt for sjældent bliver plads til i den daglige nyhedsstrøm, og som kunstnerne derfor - til tider helt bogstaveligt - må male.

"At denne opgave i stadig højere grad optager kunstnerne, og at kunstnerne udfører opgaven med et engagement og en kreativitet, som glimrer ved sit fravær i dagens journalistik, vidner om den forskydning, jeg taler om," skriver Jonsson i artiklen i Lettre. "Når journalistikken forvandles til fyrstespejl, forvandles kunsten til journalistik i ordets oprindelige mening: en løbende beretning, som gennemlyser den samfundsmæssige udvikling."

The Corporation vises igen den 14. november klokken 21:30 i Grand Teatret, København, hvor man også kan møde filmens producent, Bart Simpson.  

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten