Foromtale
19. sep. 2025
Kunsten at ombygge med det eksisterende

I 2025 gik arkitekten Søren Pihlmann i gang med at restaurere de nedslidte og klimauvenlige danske pavillon på arkitekturbiennalen i Venedig. 

Foto | Louisiana Channel

Kunsten at ombygge med det eksisterende

Københavns første arkitekturbiennale åbner i aften med portræt af arkitekten Søren Pihlmann, der har ombygget Den Danske Pavillon i Venedig på en klimavenlig måde.

Af Bo Tao Michaëlis

Den Danske Pavillon på Arkitekturbiennalen i Venedig var efterhånden både nedslidt og klimauvenlig, simpelthen forfalden.

Men i 2025 gik arkitekten Søren Pihlmann i gang med at restaurere pavillonen. Han var den rette mand til jobbet, i og med at han er en innovativ arkitekt, som går ind for bæredygtig og nyttig genbrug af en bygnings iboende materialer.

Ikke bare rive ned og bygge op på ny. Pihlmann går ind for at forvandle bygninger ud fra deres aktuelle tilstand til noget nyt og tidsvarende.

Louisiana Channel har fulgt Søren Pihlmanns ombygning af Danmarks repræsentationslokaler i Venedig. Resultatet er portrættet Make Materials Matters, som meget oplagt har verdenspremiere i aften kl. 19.30 i Grand Teatret på Københavns første arkitekturbiennale.

Til arrangementet vil instruktørerne Simon Weyhe og Marc-Christoph Wagner have en samtale med Søren Pihlmann.

Mere fornuft, mindre flamboyant
Make Materials Matters er en vældigt interessant kortfilm på 45 minutter.

Vi følger en spændende arkitekt, planer for en forsømt bygning, og på klart og tydeligt engelsk får han også forfriskende lov til at præsentere sine idéer og visioner.

Om at kreere bygninger, som både er mere klimavenlige, ræsonnable og overlever videre ved at genbruge materialer, som allerede er til stede. Enten som utidssvarende vægkonstruktioner eller underjordiske lag under gulvet.

Ud af tilstedeværende murværk og mursten genrejser Pihlmann vort lands pavillon.

Det er Søren Pihlmann, som guider os rundt, samtidig med at han fremsætter fornuftige og mindre flamboyante, ja, mere rationelle tanker end mange andre danske arkitekters visioner.

Ikke nok med det. Selve ombygningen bliver synkront til en eksperimenterende udstilling, et stykke dansk arkitektur, når det er bedst, både etisk og æstetisk.

Københavns første arkitekturbiennale varer fra 18. september til 19. oktober. Temaet er ”Slow Down”, som henviser til en arkitektonisk tilgang, der sænker farten og betoner kvaliteterne i det eksisterende.

Der er et filmprogram med blandt andet værker om Bruxelles-tegnestuekollektivet Roter og den indflydelsesrige, japanske arkitekt Kengo Kuma, samt Jacques Tatis franske komedieklassiker Min onkel.

Læs mere her.

Copenhagen Architecture Biennial

Københavns første arkitektur-biennale.

Finder sted fra 18. september til 19. oktober. 

Dokumentaren Make Materials Matters om arkitekten Søren Pihlmann vises 19. september i Grand Teatret. 

Læs mere her.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
06. nov. 2024
Architecton

Architecton

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten