Cph:Dox 2019
26. mar. 2019
Klar favorit til hovedprisen på Cph:Dox
Benedetta Barzini er en bemærkelsesværdig kvinde, der har været både fotomodel, radikal marxist og feminist. I The Disappearance of My Mother følger sønnen sin mor med et kamera, der ikke altid er velkomment. Foto | Beniamino Barrese

Klar favorit til hovedprisen på Cph:Dox

Ekkos panel med topkritikere har set filmene i festivalens hovedkonkurrence og peger på italiensk debutinstruktørs portræt af sin supermodel-mor som højdepunktet.

Af Nicki Bruun

Festivalen Cph:Dox er egentlig kun halvvejs i programmet, der løber frem til søndag den 31. marts. 

Men allerede nu har kritikerne i Ekkos stjernebarometer – der tæller topanmeldere fra medier som Screen og Sight & Sound – set og vurderet filmene i festivalens hovedkonkurrence. 

Og ifølge dem er der én film, som man ikke skal snyde sig selv for. Den italienske debutinstruktør Beniamino Barreses The Disappearance of My Mother har scoret et imponerende gennemsnit med 3,4 stjerner ud af 4 mulige! 

”Den dybt personlige og fascinerende dokumentar om supermodellen Benedetta Barzini, instrueret af hendes søn, viser modsætningerne og kompleksiteten i en bemærkelsesværdig kvinde,” skriver Allan Hunter fra Screen og peger på den som favorit til at vinde hovedprisen Dox:Award. 

Filmen skildrer kærligt og rørende forholdet mellem Barrese og Barzini, der efter en karriere som fotomodel i 60’erne og 70’erne bliver radikal marxist, feminist og mor til fire. På sine ældre dage vil hun dog forsvinde fra det hele, men sønnen giver ikke slip og filmer mod hendes vilje deres samvær. 

Det munder ud i en dokumentar, der skildrer et usædvanligt mor/søn-forhold, og ifølge anmelderne er en stor filmoplevelse.

Faktisk har den brasilianske The Edge of Democracy i mellemtiden gjort sin ankomst med et snit på hele 3,7. Men fordi det ikke var muligt at se Netflix-filmen om den politiske højredrejning i Brasilien på forhånd har kun tre kritikere dog set dokumentaren i skrivende stund.

Flygtninge og dansk deltagelse
The Disappearance of My Mother fik verdenspremiere på Sundance-festivalen tidligere i år, hvor den ikke fik nogen priser. 

På Cph:Dox bliver priserne uddelt fredag aften, og filmens nærmeste konkurrenter kvalitetsmæssigt er ifølge kritikerpanelet to flygtningefortællinger. 

Den kinesiske kunstner Ai Weiwei har fulgt op på Human Flow med The Rest, der skildrer flygtningestrømme i Europa. Mens palæstinensiske Dina Nasers Tiny Souls – der vises første gang på torsdag – fortæller historien om en syrisk piges liv i en flygtningelejr. 

De scorer henholdsvis 3,0 og 2,9 i stjernebarometeret, og Ekkos Patricia Smollerup peger på Tiny Souls som favorit til at vinde.

”En stærk og hjerteskærende skildring af barndommens livsglæde midt i krigens elendighed. Deres ansigter og historier er i tankerne længe efter, at filmen er slut,” skriver Patricia Smollerup. 

Svensk outsider
Outsideren er John Skoogs Ridge, der er et visuelt værk om den svenske sommer og har delt vandene i panelet. 

Filmen har et snit på 2,7, men både Demetrios Matheou fra britiske Little White Lies og Héctor Llanos Martínez fra den spanske avis El País vælger den som favorit til at vinde festivalens hovedpris. 

Endelig blander også en dansk film sig i det gode selskab. Karen Stokkendal Poulsens On the Inside of a Military Dictatorship er produceret af danske Bullitt Film og har opnået en score på 2,9. 

Med detaljeret adgang til styret i Myanmar handler filmen om magt og massakre i det unge demokrati. 

Førnævnte Demetrios Matheou giver filmen topkarakter i stjernebarometeret og skriver, at den ”udfordrer vores syn på Nobelprismodtageren Aung San Suu Kyis øjensynlige skift til den mørke side og afslører en tragedie af Shakespeare’ske dimensioner”.

Cph:Dox 2019

Dansk dokumentarfestival etableret i 2003.

Løber i år fra 20. til 31. marts.

Hver dag giver Ekkos internationale kritikerpanel stjerner til film i Dox:Award.

Trailer: The Disappearance of My Mother

Relevante artikler

Cph:Dox 2019
24. mar. 2019
Genopdagelsen

Genopdagelsen

Cph:Dox 2019
20. mar. 2019
The Rest

The Rest

Cph:Dox 2019
19. mar. 2019
Reformisten

Reformisten

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten